You need to enable JavaScript to run this app.

Skip to main content

İstanbul Üniversitesi'nd e bir skandal daha!

İstanbul Üniversitesi'nd e bir skandal daha!

Administrator
İstanbul Üniversitesi'nd e bir skandal daha!
[COLOR="#000000"]Radikal gazetesi yazarı Ezgi Başaran, İstanbul Üniversitesi'nde gerçekleştirilen skandal bir uygulamayı köşesinden duyurdu. Başaran'ın yazısına göre Aile Sosyolojisi kitabı için bir İlahiyat kitabı tercih edildi. Bununla da bitmiyor: Uygulama ödevi olarak Cübbeli Ahmet Hoca'nın kitabı öneriliyor!

Sosyoloji dersini İlahiyatçıya verdiren devlet üniversitesini açıklıyorum!

Yorumsuz başlıyorum.

Bir açıköğretim sosyoloji lisans programı. Dört yıllık müfredatı tamamladığınızda sosyoloji lisans belgesi alıyorsunuz, az buz değil.

Şimdi o müfredata bakalım. Üçüncü yıl beşinci dönem derslerinden biri ’Aile Sosyolojisi’.

Dersin amacı ve kısa tanımı: ’Dersi alan öğrenciler; aile ve aile tiplerinin oluşmasını açıklayabilecek, aile çalışmalarına ilişkin kuramsal yaklaşımları karşılaştırmalı olarak değerlendirebilecek, Türk ve Batı Avrupa toplumlarındaki aile yapılarını karşılaştırmalı olarak yorumlayabilecek, sanayileşmeyle aile kurumunda meydana gelen değişmeleri; kadının çalışma hayatına katılması ile birlikte kadının evdeki işbölümünde değişme olup olmadığını açıklayabilecektir. Bu ders aile sosyolojisindeki işlevselcilik, feminizm, yeni sağ, yeni sol gibi zıt görüşler ve eleştirel perspektifler üzerinde durur. Aile yapıları bağlamında evlilik çeşitleri, cinsiyet rolleri, mülkiyet, statüler ve kimlikler incelenir. Bu konular tarihsel ve kültürlerarası karşılaştırmalı bir şekilde ele alınır.’

Buraya kadar bir sorun yok. Gayet normal ve alışılmış bir tanım.

**

Tuhaflık ders notuyla başlıyor. Ki bu ders notu, açık öğretim olduğu için, en temel belge. Ders bu nota göre ve bu not kadar işlenecek. Sınav bu not çerçevesinde yapılacak.

356 sayfalık ders notu şu sarsıcı önsöz ile başlıyor: ’Şu an elinizde tuttuğunuz ’Aile Sosyolojisi’ çalışması ile ülkemiz nüfusunun neredeyse tamamının Müslüman olması gerçeğinden hareketle, Hristiyan ya da Yahudi medeniyeti perspektifli bir aile sosyolojisi yerine doğru, makul ve vakaya mutabık olan İslam medeniyeti perspektifli bir aile sosyolojisinin inşası hedeflenmiştir. 2014 Temmuz’unda Diyanet İşleri Başkanlığımızın TÜİK ile ortaklaşa gerçekleştirdikleri ’Türkiye’de Dini Hayat Araştırması’ söz konusu sosyolojik bakış açımız için oldukça önemli verileri ihtiva etmektedir. Bu araştırmada elde edilen sonuçları siz değerli öğrencilerimiz ve okuyucularımız için aşağıda kısaca paylaşmak istiyoruz: ’Türkiye’de Dini Hayat Araştırması’ verilerine göre nüfusun % 99,2’si Müslüman ve nüfusun yarıya yakını vakit namazlarını her zaman kılıyor. Halkın tamamına yakını dini bilgilerini 16 yaş ve öncesinde öğrenirken, kadınların % 71,6’sı dışarı çıkarken başını örtüyor. (Verileri vermeye devam ediyor – eb) ’ Bu sonuçlardan açık bir şekilde görülen şudur. Din ve dini hayat toplumumuzun adeta silinmez bir yönüdür. Bu şekilde dini hayat ve onun pratikleri ile temayüz etmiş insanımızın aile ile ilgili düşünceleri ve bakış açısı elbette dini bir renk alacak, İslam Medeniyetinin aileye verdiği önemi gösteren düzenlemeleri de toplumumuzun hayatiyetini sürdürmesinde nirengi noktaları oluşturacaktır. Çalışmadaki bakış açımız da bu temellerden hareket ederek bir aile sosyolojisi önermiş olmaktadır. Yeri gelmişken çalışmamıza ışık tutan bir vakayı buraya almak istiyoruz.’

Bu vaka Adem ile Havva’nın yaratılış serüvenidir. Ders notunda sayfalarca yer almaktadır.

**

Yorumsuz devam ediyorum.

Görüldüğü üzere dersin tanımı ve amacı bu ders notuyla örtüşmüyor. Zira notun içindekiler bölümünde de bir sayfa (1) Yahudilikte ve Hıristiyanlıkta aile kavramları anlatılıyor, ardından Ürdün’de Aile, Pakistan’da Aile, Malezya’da Aile, Suriye’de Aile konularına giriliyor. Oradan çıkılıyor, resmi nikah, dini nikat, fasid evlilik, mehir, mehrin üst ve alt sınırı anlatılıyor. Bunların sonunda uygulama ödevi var. Şöyle: ’Ahmet Mahmut Ünlü’nün (evet nam-ı diğer Cübbeli Ahmet Hoca) ’Nişan ve Nikah Ahkamı’nı okuyunuz. Nahit Gür’ün ’Nikahta Keramet Vardır’ romanını okuyunuz.’

Ardından bir de uygulama sorusu bulunuyor: Dinimizin nikah müessesine verdiği önemi ayrıntılandırınız.

Pakistan’dan çıktık yola, geldik nikaha, oradan varıyoruz çocuğa. Çocuk eğitimi’ Evet sosyoloji dersinde çocuk eğitimi önerileri var. Ama İslam dinine uygun öneriler, konular’

Çocuğun Dini Eğitimi, Ahirete İman, Meleklere İman, Peygamberlere İman, Peygamber Efendimizin Çocuk Sevgisi, Peygamber Efendimizin Çocuk Şefkati’

Tüm bunları dini bir metin olarak okuduğunuzda hiçbir sorun yok. Hatta özenli hazırlandığı bile söylenebilir. Fakat Sosyoloji Lisans programının içinde? ’Aile Sosyolojisi’ dersinde?

**

Peki nasıl oldu?

Bu yıl ilk kez bu dersi bir ilahiyatçının vermesine karar verilmiş de öyle olmuş.

Yani ders notunu hazırlayan ve dolayısıyla dersin eğitmeni olan kişi İlahiyat Fakültesi’nden Yrd. Doç. Musa Kazım Çülpür. Son derece kibar bir insan olan Çülpür ile konuştuğumda durumu şöyle açıklamaya gayret etti: [color=#000000]’Bazı Amerikalıların sosyoloji kitaplarında da Hıristiyanlığa göre anlatılıyor aile. Ama haklısınız bu ders notu bir ilahiyatçının gözünden hazırlandı. Sanırım üniversitede birkaç kişi daha bu durumu sorgulamış. Ama açık öğretimde bu dersin koordinatörü olan kişi kararımın arkasındayım demiş. Dolayısıyla hazırlıklar yapıldı, ders videoları vesaire çekildi.’


Programın koordinatörü olan Doç. Dr. Yücel Bulut’a telefonla ulaşmak için uğraştım, başaramadım. Adresine attığım postaya saatler sonra ’Telefonla konuşacak durumda değilim. Sorunuzu yazar mısınız?’ diye yanıt verdi. Ben de kendisine ’sosyoloji dersinin niye bir ilahiyat bakış açısıyla verildiğini’ sordum. Maalesef yanıt alamadım.

İstanbul Üniversitesi’nde. Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sosyoloji Lisans programında. Aile Sosyolojisi adlı ders. Gelinen hal budur.

Yorumsuz bitiriyorum.

NOT: Skandal! Demeden edemedim, kusura bakmayın.

ulusalpost.com/istanbul-universitesinde-bir-skandal-daha-26659h.htm
ALİ ÇOKTUR ŞAH-I MERDAN BULUNMAZ.

Dönen dönsün, ben dönmezem yolumdan...

MUSTAFA ŞEREF,
      KEMAL GURUR,
              ATATÜRK ONURDUR...

          Memleketim Yozgat Yemen'dir ilim
                    Horasan köyünden geliyor pirim
                  Kırklar binasında var oldu yerim
                  Sıfatı Zöhre Ana Ali'dir dilim.
                                                      Pir Zöhre Ana

İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Pir Zöhre Ana Forum sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.K'nın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur. Sitemiz hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim bağlantısından bize ulaşıldıktan en geç 3 (üç) gün içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmenlikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek, gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.