You need to enable JavaScript to run this app.

Skip to main content

Hacı Erdemli Dede Hazretlerine göre Tanri Inancı

Hacı Erdemli Dede Hazretlerine göre Tanri Inancı

Administrator
Hacı Erdemli Dede Hazretlerine göre Tanri Inancı
[COLOR=#2e8b57]Alevilikte Tanri Inanci


Milyonlarca yil önce, bir gün büyük bir seruven basladi. Insan,insan oldugunun farkina vardi. O, cevresinde bulunan milyonlarca canli ve cansiz varliklardan farkliydi. O bir insandi..Düsünebiliyordu. Karsilasdigi olaylari ögreniyor, ögrendiklerini birikdirip, bilgi haline getirebiliyordu. Bilgisi kullanip olaylari anlayabiliyordu. Anladiklarinida cesitli bicimlerde aciklayabiliyor, böylece diger insanlarla ve kendi kendisiyle iletisim kurabiliyordu. Bunlarlada kalmayip , iradesi ile kendinin yönlendiriliyor, cevresinekarsi belirlio bir güc ve kudret sagliyordu. En önemlisi , insan yaraticiydi. Aklini kullanip dogayi istedigi bicimde , yeniden yaratabiliyordu.


Insan , bu özellikleriyle, bilgi ve anlayis sahibi olmakla, kudret ,söz söyleyebilme (ifade) ve yaraticilik özellikleriyle , yeryüzündeki tüm varliklardan farkli yaratilistaydi. En ilkel insani bile , sezgileriyle, farkina vardi. Bunun. Tüm varliklardan daha farkli, daha üstün yaratilista oldugunu anladi.


Insan oldugunu anlayan yaratik, düsünmeye, ve soru sormaya basladi. Bitip tükenmek bilmeyen sorular: „Ben kimim neden farlkliyim? Cevremi saran bu maddeler dünyasinda ne ariyor? Nicin? Yasam ? nedir? Yasamimin varligimin anlami nedir?“ gibi yüzlerce, binlerce soru insani dört yanindan kusatti…


Bu gibi sorulari kendisine soran insani binlerce yil once , ilk caglarda görebildigimiz gibi, güümüzün cok gelismis ve karmasiklasmis bilim ve teknoloji dünyasinda da görebiliyoruz.


Tarih boyunca insan , uzayin ve zamanin sonsuzlugu, evrenin bilinmezleri , kücük ve her yaratilis her olaydaki sonsuz bilmceler karsisinda derin bir saskinliga düsmüsdür.


Insanin en büyük saskinligi da yine kendisidir. Zekasinin sinirsiz gücü , düsüncesindeki sonsuzluk karsisinda neden diye sormakda ve sasirmaktadir. Insan bu anlamsizlktan, bir cesit gücsüzlükden kendisini kurtaracak bir neden aramis, insanin manevi yasami bu arayisdan dogmustur.


Tüm bu sorular ve arayislarla bocalayan insan , öncesiz ve sonrasiz olan bu evren üzerinde „askin bir yüceligin“ varligini sezmisdir. Öyle bir yücelikki, insanin varligina bir anlam veren , uzayin sonsuzlugunu varliklarin gizlerini ve evren denilen bu inanilmaz tabloda insanin yerini aciklayan ve anlamli kilan bir yücelik… Bu noktada ulasilan Tanri inanci bir huzur, mutluluk saglamisdir. Insanin Yüce Tanri-nin varligini hissetmesi, insana yasamda bir anlam kazandirmis, insan gücsüzlükten kurtarmistir.


Tanri düsüncesi nedir? Tanriyi anlamamiz icin, önce insani anlamamiz gerekmektedir.


Insan olarak acikan, susayan , cinsel ihtiyaclari olan , yasamak icin calismasi gereken bir varligiz. Bu niteliklerimizbizim maddasel dünyamizla ilgilidir. Bunun disinda birde tinsel (manevi) yönümüz vardir. Manevi dünyamiz o kadar önemlidir ki , bu dünyada esen firtinalar, cogu zaman maddi dünyamizdaki firtinalar baskin cikar. Bu nedenle insanin tinsel varligi fiziksel varligi kadar önemlidir. Tanri insanin manevi varligi ile dogrudan iliskilidir.


Tanri-yi tam olarak algilamak gibi, onu tam olarak tanimlamak da olanaksizdir. Cünkü insanin manevi yönü ne kadar kisiselse , Tanri da o kadar kisiseldir. Yani ,Tanri her insanin gönlünde ve gönlüne göredir.


Ancak Tanri sifatlarini bilmek , onu biraz olsun anlamamiza yadimci olur. Tanrinin görünen nitelikleri (zati sifatlari) ve edimle ortaya cikan nitelikleri (subuti sifatlari) olmak üzere türlü niteligi vardir.


Görünen nitelikleri (zati sifatlari only registered users Can See ) 1. Vücut: var olmak. Tanri-nin var olmasi. 2. Kidem: Önceligi olmamak. 3. Sonsuzluk 4. Beka: Ebedilik, ölmsüzlük, bakilik. 5. Muhalefetün li havadüs: Masiva (1) denilenlerden hicbirine benzememek. 6. Kiyam-I binnefis : Bir yere bagimli olmamak . Edimsel Nitelikler (subuti sifatlari (Only Registered user can see links) 1. Yasam: Diri olmak. 2. Ilim: Bilmesi olmak. 3. Semi Isitmesi olmak, herseye gücü yetmek . 6. Kelam: Söz söylemesi olmak .7. Tekvin: Yaratmak , yoktan var etmek . Tanri düsüncesi her seyden once , insane ve sonsuz evrene dayanmaktadir. Öyleyse tanri-yi daha azla anlayabilmemiz icin ,Tanri insan ve evreni birlikde düsünmemiz gerekiyor. Tanri ,insan ve evrenden bagimsiz düsünülemez …


Haci Erdemli Dede Hazretleri


Seyit Ali Sultan Ocagindan


Alıntıdır...

İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Pir Zöhre Ana Forum sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.K'nın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur. Sitemiz hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim bağlantısından bize ulaşıldıktan en geç 3 (üç) gün içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmenlikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek, gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.