You need to enable JavaScript to run this app.

Skip to main content

Alevilerin çıplak kralı kim

Alevilerin çıplak kralı kim

Administrator
Alevilerin çıplak kralı kim
Aşağıdaki sözler müstesna gazetecimiz Mehmet Ali Birand’a aittir:

’Peki, bütün bu gelişmeler yaşanırken Alevi dostlar ne yaptı ? Sevilay Yükselir’in yazı ve programlarını izlemişseniz, anlamışsınızdır. Sevilay Alevidir ve tüm Alevilere, herkesin yanıt beklediği soruları soruyor: Neden camiye gitmiyoruz? Neden oruç tutmuyoruz ? Neden namaz kılmıyoruz ? Aldığı yanıtlar, dehşet verici manzaranın hala sürdüğünü gösteriyor. Hemen her konuda bölünmüş Aleviler, en temel soruların yanıtında dahi ayrı görüşler ileri sürüyorlar. Sevilay haklı olarak çığlık atıyor: 'Eğer biz en temel noktalarda anlaşamazsak, karşımızdakilerden ne bekleyebiliriz ki’' Çok doğru’’

Mehmet Ali Birand’ın Sevilay Yükselir isimli şahıstan yaptığı alıntıdan bir şey anladınız mı? Alevilerle ilgili dehşet verici manzara ne oluyor acaba? Herkes neden Alevilerden üç sorunun yanıtını bekliyormuş? Ben Alevi olsaydım o üç soruya da aynı yanıtı verirdim: ’Size ne?’.

Aleviler size ’Niye semaha durmuyorsunuz? Neden cemevine gitmiyorsunuz?’ gibi sorular soruyor mu? Saçının kılları ağarmış Mehmet Ali’ye Alevilerle ilgili tuhaf mizansenler oluşturmak yakışmıyor. Deneyimli gazeteci acaba kimlerin hislerine tercüman oluyor? Sevilay Yükselir okuduğum bir yazar olmamakla birlikte Alevilerle ilgili başlığı görünce Sabah’taki o yazısını okumuştum. Alevileri kurcalayan o yazıda Sevilay Hanım televizyonda

’Alevilik İslam içi midir, değil midir? İslam içi ise neden İslamiyet'in ritüellerini uygulamıyoruz? Aleviler Hz. Ali camide öldürüldü ve Ehl-i Beyt'e camide hakaret-küfür edildi diye camiye gitmiyorsa, o halde İran'daki Şii'ler neden camiden çıkmıyor? Nedir Türkiye'deki Alevileri farklı kılan sebepler?’ gibi sorular sorduğunu söylüyor.

Bu programları yaptığı için de yandaş ve yalaka olmakla suçlanmış. Her sorusu da kendi deyimiyle bir ’Kral çıplak’ sorusuymuş. Meseleye realist yaklaşmanın zorluklarından da söz etmiş. Ancak bu abuk subuk yazıdan hanımefendinin çıplak diye nitelediği kralın kim olduğunu anlayamadım. Aleviler niye İslamiyet’in ritüellerini uygulamıyorlarmış. Türkiye’deki Aleviler niye İran’dan farklıymış. Biraz daha ıkınırsa bir sonraki seçimde milletvekilliği çantada keklik. Zaten bu yazı yeteneğiyle! gerçekten Alevi sorunlarına dokunacak olsa yandaş medyada kimse köşe filan vermezdi. Ben hiçbir mezhebe eyvallah etmeyen bir fani olarak bu ülkede Alevi insanların yaşadığı zulmü içim kaldırmazken Alevi kökenli olup da ebelek gübelek tümceleriyle Alevileri tırmalamaya çalışan birisine ilk kez rastlıyorum.

Mehmet Ali ile Sevilay’a bu hususta bir iki kelam edeyim de feyz alsınlar. Alevilik acılarla yoğrulmuş bir Türkmen kültürüdür. Her ne kadar İslam dininde bir mezhep olarak tanımlansa da kitaplı dinlere pek benzememektedir. Cemlerinde Hz. Ali’yi anmakla birlikte onun kitabı olan Nehc’ul Belaga da Alevilerin rehberi değildir. (Hz. Ali’nin kitabı İslam şeriatıyla ilgilidir). Türkiye Aleviliği sosyal ve içtimai manada Caferi mezhebinden de ayrışmaktadır. Aleviler tanrıyı Kudüs’te, Mekke’de ve hacda değil kendi özlerinde aramaktadırlar.

Geleneksel Alevi düşüncesi Hallacı Mansur’un ’Enel hak’ kavramına gönderme yapar. İnsanın tanrıyla bütünleşmesi temel amaçtır. Sonuçta dinsel bağlamda, insana üflenen ruh da tanrısal değil midir? Kökeni ne olursa olsun, tarihsel gelişimi itibarıyla Alevilik aynı zamanda bir isyanın da adıdır. Biraz Pir Sultan’dır, biraz Nesimi’dir. Zulme ve gericiliğe karşıdır. O nedenle Alevilik her yerinden biraz da sol kokar. Laik Türkiye’nin kırıntısı kaldıysa bunun sigortası da Alevilerdir.

Bu inanç egemen kültürden bağımsız olarak zamanla mütevazi bir yaşam felsefesine dönüşmüştür ve yozlaşmamıştır. Aleviliği yalnız din kavramıyla tanımlamak Bektaşi, Türkmen ve dahi Şaman kültürünü yadsımak olacaktır. Alevi kültürü eski Türklerdeki Şamanizm ile de bağlantılıdır. Alevi dedesi aslında bir şamandır.

Öte yanda, egemen Sünni ve Şafi inancı mevcutken Kürtlerin Alevileşmesi söz konusu olamaz. Dolayısıyla Kürt Aleviliği de ancak Alevi Türkmenlerin doğu kentlerinde Kürtleşmesiyle yani asimilasyonla açıklanabilir. Sosyal ve kurumsal manada bir ruhban sınıfı da içermediği için Alevilik dinsel sömürüye kapalıdır.

Bunlar benim fikirlerim. Bir sürç-i lisanım varsa kusura bakmayın. Şimdi biz Osmanlı tarihine hiç girmeyelim. Yalnızca Cumhuriyet tarihindeki Alevi kıyımları hepimizin utanması için yeterlidir. Hiçbirisinin hesabı tam olarak sorulamamıştır. Gerçek suçlular çoğu zaman paçayı sıyırmıştır. Yaşanan acı olayların çoğu da katliam niteliğindedir. Aleviler hep faşizmin hedefinde olmuştur. İnançları, gelenekleri örselenmiş ve aşağılanmıştır.

Bu kadar ağır ve tarihsel bir mağduriyet varken sistemi bırakıp Alevileri sorgulamak iyi niyetle bağdaşmamaktadır. Peki ama, Sevilay Hanım’ın sözünü ettiği, üryan gezip de Alevi meselesini kördüğüm eden çıplak kralı kimdir? Kemal Kılıçdaroğlu olabilir mi? (Bence olabilir. Zaten Kral 16. Lois’e benziyor).

Peki, İstanbul’da ruhban okulunun açılmasını isteyecek kadar demokratlaşıp cemevi deyince karın krampı geçirenler kimlerdir? Madımak Oteli’ni yakanları bağrına basanlar, yeri geldiğinde Alevilik bahsini siyasete alet edenler kimler? (Hep Kılıçdaroğlu ve arkadaşları!). Öte yanda, Alevilerle toplanmak, Alevi çalıştayları yapmak marifet değildir. Bir tane Alevi bakan, müsteşar, vali, kaymakam, genel müdür veya müdür bulamazsınız. Ben çoğu Alevi’nin çıplak kralın kim olduğunu bildiğinden eminim. Mehmet Ali Birand’ın yaşam felsefesine seksenli yıllardan beri aşinayız. Alevilerle ilgili bir tasası olduğunu sanmıyorum. Yazdıklarını da yadırgamıyorum.

Öte yanda, berbat bir ortaokul kompozisyonu çıkaran Sevilay Hanım’ın da yazarlıkla pek alakası bulunmamaktadır. Kitaplar okuyarak bu açığı kapatması da zor olacaktır. Alevi kontenjanından yandaş yazarlık ancak bu kadar olabilir. Alevi camiası için de bu tipler pek bir ehemmiyet arz etmemektedir. O nedenle Sabah Gazetesi’nde tıngırdamaya devam etsin. Yandaş medyada ciddiye alınacak kaç yazar var ki? Yobazlara ve sistemden çıkarı olan zevata Alevileri rahat bırakın diyeceğim ama. Dert yalnız Alevilerin değil ki. Hepten çökmüşüz anasını satayım.

Dr. Hasan Vasfi Altay

Odatv.com

İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Pir Zöhre Ana Forum sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.K'nın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur. Sitemiz hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim bağlantısından bize ulaşıldıktan en geç 3 (üç) gün içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmenlikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek, gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.