29/09/2014, 00:35
Seo sektörü yurtdışı odaklı ve kaynaklı bir sektör olduğu için sektörün ihtiva ettiği terim ve kalıplar bire bir İngilizce olarak kullanılmaktadır. Bu sebeple sektörüe yeni giriş yapan veya sitesine seo çalışması yapmak isteyen web sitesi sahipleri için, içerikler daha basit bir dille ve mümkün olduğunca terimlerin Türkçe karşıtlarıyla anlatılmıştır. Ancak buna rağmen kullanmak zorunda olduğumuz ve ileride karşılaşacağınız terimleri açıklamamız faydalı olacaktır. Bu bölümü zaten içerisinde yer alan kişiler geçebilir.
Title: Başlık anlamına gelmektedir. Web sitelerinin ana başlık yapısı için kullanılabileceği gibi, linklerin de isimlendirilmesinde kullanılabilmektedir.
H1: Heading terimi daha çok içerikler de yer alan başlıklar için kullanılmaktadır. Makalenin ana başlığı heading 1 yani h1 ile belirtilirken, başlıkların önem derecesi düştükçe rakam artacak şekilde h2, h3, h4 vs. gibi listelenmektedir.
Black Hat Seo: Arama motoru açıklarından istifade ederek, etik ve yasal olmayan yollarla haksız bir şekilde üst sıralara ulaşılması işlemidir.
Pagerank(PR): Web sitelerinin Google nezdinde bir değerleme sistemidir. 10 üzerinden yapılan puanlamalar, 3-4 aylık güncellemelerle açıklanmaktadır. İlerleyen konularda detaylı bahsedileceği üzere doğrudan Google sıralaması üzerinde bir etkisi yoktur.
Spam: Daha çok yazılımlarla yapılan paylaşımlar için kullanılan bir terimdir. Çok sayıda paylaşımın (backlink, içerik, yorum vs.)kısa sürede yapılması sonucu oluşan bilgi kirliliğidir. Seo anlamında faydalı olması düşünülen birçok işlemde spam yapılabilmektedir. Spam olduğu tespit edilen her çalışma türü sitelere zarar vermekte veya sıfır etki göstermektedir.
Rel: Rel bir html mikroformatıdır. Linklerin site ile olan ilişkisini belirtir. Yaklaşık 20-25 çeşit rel mikro format bulunmakta ve bunlar link verilen site ile veren site arasındaki bağ hakkında arama motorlarına bilgi verir.
Nofollow: Bir rel mikroformatıdır. Bu şekilde verilen linkin, arama motoru pagerank algoritması dahilinde hesaplamamasını belirtir.
Dofollow: Bir rel mikroformatıdır. Rel=’dofollow’ şeklinde kullanımına gerek yoktur. Nofollow rel etiketinin kullanılmadığı her link yapısı dofollow olarak tanımlanır. Arama motoru pagerank algoritmasında dofollow linkin etkisi dikkate alınmaktadır.
Canonical: Bir rel mikroformatıdır. Web sitelerinin farklı adresler veya url uzantıları kapsamında aynı içeriği sunduğu durumları arama motorlarına bildiren bir etikettir. Örneğin bir eticaret sitesinde yer alan ürün sayfasında, görseller, yorumlar, açıklamalar ve ödeme seçenekleri gibi sekmelerde farklı url veya uzantılar oluşuyorsa bunlar rel canonical ile tek sayfa olduğu garanti altına alınır. Bu şekilde farklı urllerde aynı içeriğin görüntülenmesi kopya içerik durumu oluşturmaz.
Alexa: Dünya üzerindeki tüm web sitelerinin, ziyaretçi bazlı seo kriterlerine göre sıralamasını çıkaran bir servistir. Manipüle edilebilir olması servisin birçok kaynak tarafından güvenirliğini olumsuz etkilemektedir.
Dmoz: Dünyanın en büyük dizinidir. Tüm yönetim ve işlemler dünya genelinde binlerce editör vasıtasıyla tamamen insan yönetimiyle yürütülmektedir.
Ping-pingleme: Linklerin arama motorlarına uyarılmasını sağlar. Arama motorlarına yeni linkler veya güncellemeler hakkında bilgi vererek ziyaretleri dolasıyla indexlenme süresini hızlandırır.
İndex-indexleme: İndex 2 farklı şekilde kullanılabilne bir kavramdır. Birincisi, web sitelerinin ana sayfasını tabir etmek için kullanılır. İkinci kullanımı ise, web sitelerinin arama motorları sonucunda gösterilmeye başlaması için kullanılmaktadır.
Adwords: Google reklam yayın sistemidir. Google sonuçlarında olabileceği gibi anlaşmalı web milyonlarca web sitelerinde de reklamlarınızın çıkmasını bu sistem vasıtasıyla sağlayabilirsiniz. Dünyanın en büyük reklam ağıdır.
Backlink: Bir web sitesinin başka bir web sitesinden aldığı tıklanabilir ve yönlendirilebilir bağlantılarıdır. A sitesi B sitesine link vermişse, B sitesi A sitesinden backlink elde etmiş demektir.
Robots: Robots kodları arama motoru botların yönlendirilmesini sağlayan kodlardır. Bu sayede arama motorlarının indexlemesi, linkleri takip etmemesi, dizin kayıtlarını dikkate almaması gibi çeşitli işlevleri yapması veya yapmaması şeklinde yönlendirmeler yapılır.
Keyword: Anahtar kelime anlamına gelmektedir. Daha çok web sitelerinin üst sıralara çıkmak istediği kelimeler için kullanılmaktadır.
Deindex: Google, etik davranmayan web sitelerini tespit ettiginde onlara filtre diye tabir edilen çeşitli cezalar uygulanmaktadır. Deindex cezası, arama motorları tarafından verilebilecek en büyük ceza türüdür ve web sitelerinin tümüyle arama motorundan silinmesine neden olmaktadır.
Rss: Web sitelerinin içeriklerini anlık yayına haline getiren bir yazılım bileşenidir. Rss ile web sitelerinin belirli nitelikteki içeriklerini, yazı , kategori, etiket vs.gibi kategorize ederek anlık yayın yapmak mümkündür. Sıklıkla haber içerikleri sunan sitelerde kullanılsa da, her site için kullanılması tavsiye edilen seo amaçlı bir çok entegrasyonu bulunan bir sistemdir.
EMD (exact match domain) : Google’ın son algoritmelarından bir tanesidir. Anahtar kelime ile birebir uyumlu olmasına rağmen faydalı içerik üretmeyen sitelerin spam kabul edilmesine yönelik algoritma düzenlemesidir. Aynı zaman etkisini de beraberinde getirmiştir.
Anchor Text: Eğer bir metin üzerinden linkleme yapılıyorsa, bu metin anchor text olarak tabir edilir. Yani linkin ismidir. Title ise linkin göbek adı veya lakabıdır diyebiliriz. Bir kişinin resmi yazışmalardaki Ahmet, arkadaşları arasında Akif olarak telafuz ediliyor olmaları, bu kişinin her iki isimle de biliniyor olması demektir. Bu sebeple arama motoru çerçevesinde değerlendirecek olursak, her iki isimle de üst sıraya çıkabilecek yapıdadır. <a href =http://www.siteismi.com title=’akif’> Ahmet </a> Bu şekilde site için her iki isimle de seo açısından katkı sağlamış olacaksınız.
Hacklink: Web sitelerinin hacklenerek site sahibinin izni ve bilgisi dışında link ekleme işlemidir. Bu şekilde eklenen linkler web arayüzünde görünmese de, sitenin kaynak kodunda görüleceğinden arama motorların tarafından doğal tavsiye link olarak algılanabilecektir. Ancak sonraki sayfalarda anlatacağımız üzere birçok yan etkisi de bulunmaktadır.
Onpag : Sayfa içi, site içi şeklinde kullanılan kelimedir. Daha çok site içi seo düzenlemelerini tarif etmek için kullanılmaktadır.
Offpage: Sayfa dışı, site dışı şeklinde kullanılan kelimedir. Daha çok site dışı seo düzenlemelerini tarif etmek için kullanılmaktadır. Diğer bir değişle, backlink çalışmaları için de kullanılır.
Jquery: Jquery bir javascript kütüphanesidir. Html kaynaklı kullanılan bu yazılım ile, etkileşimli sayfalar oluşturma, animasyon, slayt ve foto galeri gibi işlevleri daha az kodla daha pratik bir şekilde gerçekleştirmemize yaramaktadır.
İcon: Küçük resim olarak tabir edilir. Türkçedeki karşılığı simge veya dilimize yerleşen haliyle ikondur.
Css Sprite: Css web sitelerinin stiline yani görselliğine ilişkin kodlama dilidir. Css kaynağında yer alan her bir görsel, sorgu ve dosya boyutu sebebiyle sitenin yavaşlamasına neden olacaktır. Bu sebeple geliştirilen css sprite tekniği ile onlarca resim tek dosya gibi kullanarak, görsel açıdan hiçbir farklılık oluşturmadan siteyi hızlandırmak ve seo açısından avantaj elde etmek mümkündür.
Htaccess: Htaccess dosyası (hypertext Access file ), klasörler düzeyinde sunucuda çeşitli ayalar ve uygulamalar yapan özelleştirilebilir dosyadır. Sayfalara erişim, 404 sayfası tanımlama, 301 gibi tüm yönlendirmeler, url yapısı vb. birçok seo açısından önemli işlemde büyük rol oynamaktadır.
Tag: Etiket anlamına gelen bu terim web dünyasında birçok farklı alanda karşımıza çıkmaktadır. **** Tag: web sayfalarının ilğili olduğu anahtar kelimelerin arama motorlarına bildirilmesinde kullanılır. Makale içi tag kullanımı; makalelerin ilgili olduğu önemli anahtar kelimeler için kullanılır.
Density: Yoğunluk anlamına gelmektedir daha çok sitede anahtar kelime yoğunluğu (keyword density) veya makale içi etiket kullanım yoğunluğu hesabı yaptığımız etiket yoğunluğu (tag density) için kullanılabilmektedir.
Adwords Keyword Tool: Adwords kelime aracı, reklam verenlerin ve tıklayanların verilerine dayanarak çeşitli istatisliklerin sunulduğu bir Google hizmetidir. Bu hizmetteki bilgilerin kaynağı tamamen Adwords olduğu için seo amaçlı doğrudan bir veri kaynapı niteliğinde olmasa da, bizlere birçok konuda en yakın bilgiyi ve ipuçlarını verebilecek kapasitede gelişmiş bir araçtır. Anahtar kelimelerin rekabet yoğunluğu, aranma hacimleri gibi önemli verileri sunmaktadır.
Google insights : Ülke ve il bazlı sınırlama yaparak, bölgesel veya genel arama eğilimlerinin raporlandığı faydalı bir Google aracıdır. Bu araç sayesinde, anahtar kelimelerin zamana göre aranma eğilimleri, hacimleri, benzer anahtar kelimelerin gelişimleri ve kıyaslamaları hakkında bilgi sahibi olabilmek mümkündür.
Cpu : İşlemci anlamına gelmektedir. Web sitelerinin yayın yapmak üzere dahil oldukları hostinglere ait donanımsal bir özelliktir. Web sitelerinin çok sayıda sorgulara sahip olması cpu tüketim oranını arttırarak web sitelerini yavaşlatmaktadır.
Trustrank : Google’ın iki tür değerleme sistemi bulunmaktadır. Bunlardan bir tanesi önceki sayfada bahsettiğimiz üzere pagerank yani sayfa kalitesidir. Diğeri ise güvenirlik ölçütü olan Trustrank’tir. Pagerank kullanıcılar tarafından ögrenilebilse de, Trustrank net bir şekilde ölçülememektedir. Ancak bazı sistemlerin kendi hesaplama tekniklerine göre yakın bir sonuç elde etmek mümkündür. Trustrank, web sitelerinin semantik anlamda birbirlerine olan doğal faydasını ve ilişkisini göz önünde bulundurarak hesaplanan bir puanlamadır. Google sıralamalarında etkili olduğu varsayılan bir kriterdir.
Sorularla Seo Kitabı- Kaan GÜlten
Title: Başlık anlamına gelmektedir. Web sitelerinin ana başlık yapısı için kullanılabileceği gibi, linklerin de isimlendirilmesinde kullanılabilmektedir.
H1: Heading terimi daha çok içerikler de yer alan başlıklar için kullanılmaktadır. Makalenin ana başlığı heading 1 yani h1 ile belirtilirken, başlıkların önem derecesi düştükçe rakam artacak şekilde h2, h3, h4 vs. gibi listelenmektedir.
Black Hat Seo: Arama motoru açıklarından istifade ederek, etik ve yasal olmayan yollarla haksız bir şekilde üst sıralara ulaşılması işlemidir.
Pagerank(PR): Web sitelerinin Google nezdinde bir değerleme sistemidir. 10 üzerinden yapılan puanlamalar, 3-4 aylık güncellemelerle açıklanmaktadır. İlerleyen konularda detaylı bahsedileceği üzere doğrudan Google sıralaması üzerinde bir etkisi yoktur.
Spam: Daha çok yazılımlarla yapılan paylaşımlar için kullanılan bir terimdir. Çok sayıda paylaşımın (backlink, içerik, yorum vs.)kısa sürede yapılması sonucu oluşan bilgi kirliliğidir. Seo anlamında faydalı olması düşünülen birçok işlemde spam yapılabilmektedir. Spam olduğu tespit edilen her çalışma türü sitelere zarar vermekte veya sıfır etki göstermektedir.
Rel: Rel bir html mikroformatıdır. Linklerin site ile olan ilişkisini belirtir. Yaklaşık 20-25 çeşit rel mikro format bulunmakta ve bunlar link verilen site ile veren site arasındaki bağ hakkında arama motorlarına bilgi verir.
Nofollow: Bir rel mikroformatıdır. Bu şekilde verilen linkin, arama motoru pagerank algoritması dahilinde hesaplamamasını belirtir.
Dofollow: Bir rel mikroformatıdır. Rel=’dofollow’ şeklinde kullanımına gerek yoktur. Nofollow rel etiketinin kullanılmadığı her link yapısı dofollow olarak tanımlanır. Arama motoru pagerank algoritmasında dofollow linkin etkisi dikkate alınmaktadır.
Canonical: Bir rel mikroformatıdır. Web sitelerinin farklı adresler veya url uzantıları kapsamında aynı içeriği sunduğu durumları arama motorlarına bildiren bir etikettir. Örneğin bir eticaret sitesinde yer alan ürün sayfasında, görseller, yorumlar, açıklamalar ve ödeme seçenekleri gibi sekmelerde farklı url veya uzantılar oluşuyorsa bunlar rel canonical ile tek sayfa olduğu garanti altına alınır. Bu şekilde farklı urllerde aynı içeriğin görüntülenmesi kopya içerik durumu oluşturmaz.
Alexa: Dünya üzerindeki tüm web sitelerinin, ziyaretçi bazlı seo kriterlerine göre sıralamasını çıkaran bir servistir. Manipüle edilebilir olması servisin birçok kaynak tarafından güvenirliğini olumsuz etkilemektedir.
Dmoz: Dünyanın en büyük dizinidir. Tüm yönetim ve işlemler dünya genelinde binlerce editör vasıtasıyla tamamen insan yönetimiyle yürütülmektedir.
Ping-pingleme: Linklerin arama motorlarına uyarılmasını sağlar. Arama motorlarına yeni linkler veya güncellemeler hakkında bilgi vererek ziyaretleri dolasıyla indexlenme süresini hızlandırır.
İndex-indexleme: İndex 2 farklı şekilde kullanılabilne bir kavramdır. Birincisi, web sitelerinin ana sayfasını tabir etmek için kullanılır. İkinci kullanımı ise, web sitelerinin arama motorları sonucunda gösterilmeye başlaması için kullanılmaktadır.
Adwords: Google reklam yayın sistemidir. Google sonuçlarında olabileceği gibi anlaşmalı web milyonlarca web sitelerinde de reklamlarınızın çıkmasını bu sistem vasıtasıyla sağlayabilirsiniz. Dünyanın en büyük reklam ağıdır.
Backlink: Bir web sitesinin başka bir web sitesinden aldığı tıklanabilir ve yönlendirilebilir bağlantılarıdır. A sitesi B sitesine link vermişse, B sitesi A sitesinden backlink elde etmiş demektir.
Robots: Robots kodları arama motoru botların yönlendirilmesini sağlayan kodlardır. Bu sayede arama motorlarının indexlemesi, linkleri takip etmemesi, dizin kayıtlarını dikkate almaması gibi çeşitli işlevleri yapması veya yapmaması şeklinde yönlendirmeler yapılır.
Keyword: Anahtar kelime anlamına gelmektedir. Daha çok web sitelerinin üst sıralara çıkmak istediği kelimeler için kullanılmaktadır.
Deindex: Google, etik davranmayan web sitelerini tespit ettiginde onlara filtre diye tabir edilen çeşitli cezalar uygulanmaktadır. Deindex cezası, arama motorları tarafından verilebilecek en büyük ceza türüdür ve web sitelerinin tümüyle arama motorundan silinmesine neden olmaktadır.
Rss: Web sitelerinin içeriklerini anlık yayına haline getiren bir yazılım bileşenidir. Rss ile web sitelerinin belirli nitelikteki içeriklerini, yazı , kategori, etiket vs.gibi kategorize ederek anlık yayın yapmak mümkündür. Sıklıkla haber içerikleri sunan sitelerde kullanılsa da, her site için kullanılması tavsiye edilen seo amaçlı bir çok entegrasyonu bulunan bir sistemdir.
EMD (exact match domain) : Google’ın son algoritmelarından bir tanesidir. Anahtar kelime ile birebir uyumlu olmasına rağmen faydalı içerik üretmeyen sitelerin spam kabul edilmesine yönelik algoritma düzenlemesidir. Aynı zaman etkisini de beraberinde getirmiştir.
Anchor Text: Eğer bir metin üzerinden linkleme yapılıyorsa, bu metin anchor text olarak tabir edilir. Yani linkin ismidir. Title ise linkin göbek adı veya lakabıdır diyebiliriz. Bir kişinin resmi yazışmalardaki Ahmet, arkadaşları arasında Akif olarak telafuz ediliyor olmaları, bu kişinin her iki isimle de biliniyor olması demektir. Bu sebeple arama motoru çerçevesinde değerlendirecek olursak, her iki isimle de üst sıraya çıkabilecek yapıdadır. <a href =http://www.siteismi.com title=’akif’> Ahmet </a> Bu şekilde site için her iki isimle de seo açısından katkı sağlamış olacaksınız.
Hacklink: Web sitelerinin hacklenerek site sahibinin izni ve bilgisi dışında link ekleme işlemidir. Bu şekilde eklenen linkler web arayüzünde görünmese de, sitenin kaynak kodunda görüleceğinden arama motorların tarafından doğal tavsiye link olarak algılanabilecektir. Ancak sonraki sayfalarda anlatacağımız üzere birçok yan etkisi de bulunmaktadır.
Onpag : Sayfa içi, site içi şeklinde kullanılan kelimedir. Daha çok site içi seo düzenlemelerini tarif etmek için kullanılmaktadır.
Offpage: Sayfa dışı, site dışı şeklinde kullanılan kelimedir. Daha çok site dışı seo düzenlemelerini tarif etmek için kullanılmaktadır. Diğer bir değişle, backlink çalışmaları için de kullanılır.
Jquery: Jquery bir javascript kütüphanesidir. Html kaynaklı kullanılan bu yazılım ile, etkileşimli sayfalar oluşturma, animasyon, slayt ve foto galeri gibi işlevleri daha az kodla daha pratik bir şekilde gerçekleştirmemize yaramaktadır.
İcon: Küçük resim olarak tabir edilir. Türkçedeki karşılığı simge veya dilimize yerleşen haliyle ikondur.
Css Sprite: Css web sitelerinin stiline yani görselliğine ilişkin kodlama dilidir. Css kaynağında yer alan her bir görsel, sorgu ve dosya boyutu sebebiyle sitenin yavaşlamasına neden olacaktır. Bu sebeple geliştirilen css sprite tekniği ile onlarca resim tek dosya gibi kullanarak, görsel açıdan hiçbir farklılık oluşturmadan siteyi hızlandırmak ve seo açısından avantaj elde etmek mümkündür.
Htaccess: Htaccess dosyası (hypertext Access file ), klasörler düzeyinde sunucuda çeşitli ayalar ve uygulamalar yapan özelleştirilebilir dosyadır. Sayfalara erişim, 404 sayfası tanımlama, 301 gibi tüm yönlendirmeler, url yapısı vb. birçok seo açısından önemli işlemde büyük rol oynamaktadır.
Tag: Etiket anlamına gelen bu terim web dünyasında birçok farklı alanda karşımıza çıkmaktadır. **** Tag: web sayfalarının ilğili olduğu anahtar kelimelerin arama motorlarına bildirilmesinde kullanılır. Makale içi tag kullanımı; makalelerin ilgili olduğu önemli anahtar kelimeler için kullanılır.
Density: Yoğunluk anlamına gelmektedir daha çok sitede anahtar kelime yoğunluğu (keyword density) veya makale içi etiket kullanım yoğunluğu hesabı yaptığımız etiket yoğunluğu (tag density) için kullanılabilmektedir.
Adwords Keyword Tool: Adwords kelime aracı, reklam verenlerin ve tıklayanların verilerine dayanarak çeşitli istatisliklerin sunulduğu bir Google hizmetidir. Bu hizmetteki bilgilerin kaynağı tamamen Adwords olduğu için seo amaçlı doğrudan bir veri kaynapı niteliğinde olmasa da, bizlere birçok konuda en yakın bilgiyi ve ipuçlarını verebilecek kapasitede gelişmiş bir araçtır. Anahtar kelimelerin rekabet yoğunluğu, aranma hacimleri gibi önemli verileri sunmaktadır.
Google insights : Ülke ve il bazlı sınırlama yaparak, bölgesel veya genel arama eğilimlerinin raporlandığı faydalı bir Google aracıdır. Bu araç sayesinde, anahtar kelimelerin zamana göre aranma eğilimleri, hacimleri, benzer anahtar kelimelerin gelişimleri ve kıyaslamaları hakkında bilgi sahibi olabilmek mümkündür.
Cpu : İşlemci anlamına gelmektedir. Web sitelerinin yayın yapmak üzere dahil oldukları hostinglere ait donanımsal bir özelliktir. Web sitelerinin çok sayıda sorgulara sahip olması cpu tüketim oranını arttırarak web sitelerini yavaşlatmaktadır.
Trustrank : Google’ın iki tür değerleme sistemi bulunmaktadır. Bunlardan bir tanesi önceki sayfada bahsettiğimiz üzere pagerank yani sayfa kalitesidir. Diğeri ise güvenirlik ölçütü olan Trustrank’tir. Pagerank kullanıcılar tarafından ögrenilebilse de, Trustrank net bir şekilde ölçülememektedir. Ancak bazı sistemlerin kendi hesaplama tekniklerine göre yakın bir sonuç elde etmek mümkündür. Trustrank, web sitelerinin semantik anlamda birbirlerine olan doğal faydasını ve ilişkisini göz önünde bulundurarak hesaplanan bir puanlamadır. Google sıralamalarında etkili olduğu varsayılan bir kriterdir.
Sorularla Seo Kitabı- Kaan GÜlten