06/05/2008, 19:49
Sevgili canlar, Osmanlı Yunus Emre'nin ocağını dağıtarak onu yerinden yurdundan sürgün etmiştir. Daha sonra da ocağa sünni mollaları fermanla, tayinle göndererek Bektaşiliği şeriat esaslarına uygun bir yol haline getirmeye çalışmıştır. Bu yüzden tarihi kaynaklarda bir çok yozlaştırma, başkalaştırma amaçlı bilgilere rastlanmaktadır. Bunlardan bazılarını tartışmaya açıyorum.
Y: Yanlış
D: Doğru
Y:Hacı Bektaşi Veli, Ahmet Yesevi’nin halifesi Lokman Perende’nin bizzat talebesidir.
D: “Evliyanın ışığı Allah’tan, kerameti Ali’dendir.”(Z.A) Hacı Bektaşi Veli, Lokman Perende’nin talebesi değildir.
Y:Asıl adı Muhammed Bektaş’tır.
D:Asıl adı Tapduk Emre'dir. Bektaşi Sultan olarak ismini yaymıştır.
Y:“Hacı” lakabı ise Vilayetname’de yer alan bir keramet sonucu asıl adıyla anıla gelmiştir.
D:Hacı, Bektaş ve Veli 3 kardeş olup Veysel Karani’nin çocuklarıdır. Bu günkü Hacıbektaş’ta şehit olmuşlardır. İsimleri Bektaşi Sultan’la birlikte yaşatılmıştır.
Y:Hacı Bektaşi Veli Lokman Perende tarafından Yesevi dervişi olarak yetiştirilmiş olup, Anadolu’ya gelince Baba İlyas’a bağlanmıştır.
D:Bu iddia onu Sünni bir tarikata bağlama çabasının ürünüdür. Anadoluda sözü geçen her pir alevidir. Yolu kuran odur. Tüm pirler Hacı Bektaş Veli’ye bağlıdır.
Y:Hacı Bektaş Veli, Mevlana’nın çağdaşıdır. Aynı dönemde biri Konya’da, biri Sulucakarahöyük’te dergah kurmuştur.
D:Mevlana (Celal Abbas) Selçuklular zamanında yaşamıştır. Hacı Bektaşi Veli Anadolu Beylikleri ve Osmanlı döneminde yaşamıştır.
Y:Hacı Bektaşi Veli Taptuk Emre’nin, Taptuk Emre de Yunus Emre’nin mürşididir.
D:Hacı Bektaşi Veli ile Taptuk Emre aynı kişidir. Yunus Emre de onun oğludur.
Y:Hacı Bektaşi Veli mürütleri arasında yetiştirdiği bazı halifelerini Anadolu’nun çeşitli yerlerine yollamıştır.
D:Evliyanın halifelik kurumu yoktur. Hacı Bektaşi Veli’den sonra posta oğlu Yunus Emre geçmiştir.
Y:Bektaşiliğe göre: İnsanlar 4 kapı 40 makamdan geçerek hakka ulaşırlar. Böylece insan-ı kamil mertebesine ulaşırlar.
D:İnsanı Kamil olan pirlerdir. Kulun ibadetle mertebe alması yoktur. Ancak bir mürşide bağlanarak (mürit) olabilir. Kulun bulabileceği kapı ancak (tarikat) olabilir. O da sürebilirse.
Y:Bektaşilik Türk toplumunda kitleleri arkasında sürükleyen tasavvufi bir akımdır.
D:Bektaşilik Muhammed- Ali yoludur. “Tasavvuf değil Hak ilmidir.” Z.A
Y:Hacı Bektaşi Veli çilehanede 40 yıl çile doldurarak ermiştir.
D:Çile evliyanın alın yazısı, tüm yaşamıdır. Allah vergisidir. Örneğin; Zöhre Ana “Çilehanede çile çekerek” ermemiştir. Bektaşi Sultan da Allah tarafından ermiştir.
Bu çalışmada olabilecek eksiklikler veya hatalar bana aittir.
Düzeltme veya katkılarınızı beklerim.
Y: Yanlış
D: Doğru
Y:Hacı Bektaşi Veli, Ahmet Yesevi’nin halifesi Lokman Perende’nin bizzat talebesidir.
D: “Evliyanın ışığı Allah’tan, kerameti Ali’dendir.”(Z.A) Hacı Bektaşi Veli, Lokman Perende’nin talebesi değildir.
Y:Asıl adı Muhammed Bektaş’tır.
D:Asıl adı Tapduk Emre'dir. Bektaşi Sultan olarak ismini yaymıştır.
Y:“Hacı” lakabı ise Vilayetname’de yer alan bir keramet sonucu asıl adıyla anıla gelmiştir.
D:Hacı, Bektaş ve Veli 3 kardeş olup Veysel Karani’nin çocuklarıdır. Bu günkü Hacıbektaş’ta şehit olmuşlardır. İsimleri Bektaşi Sultan’la birlikte yaşatılmıştır.
Y:Hacı Bektaşi Veli Lokman Perende tarafından Yesevi dervişi olarak yetiştirilmiş olup, Anadolu’ya gelince Baba İlyas’a bağlanmıştır.
D:Bu iddia onu Sünni bir tarikata bağlama çabasının ürünüdür. Anadoluda sözü geçen her pir alevidir. Yolu kuran odur. Tüm pirler Hacı Bektaş Veli’ye bağlıdır.
Y:Hacı Bektaş Veli, Mevlana’nın çağdaşıdır. Aynı dönemde biri Konya’da, biri Sulucakarahöyük’te dergah kurmuştur.
D:Mevlana (Celal Abbas) Selçuklular zamanında yaşamıştır. Hacı Bektaşi Veli Anadolu Beylikleri ve Osmanlı döneminde yaşamıştır.
Y:Hacı Bektaşi Veli Taptuk Emre’nin, Taptuk Emre de Yunus Emre’nin mürşididir.
D:Hacı Bektaşi Veli ile Taptuk Emre aynı kişidir. Yunus Emre de onun oğludur.
Y:Hacı Bektaşi Veli mürütleri arasında yetiştirdiği bazı halifelerini Anadolu’nun çeşitli yerlerine yollamıştır.
D:Evliyanın halifelik kurumu yoktur. Hacı Bektaşi Veli’den sonra posta oğlu Yunus Emre geçmiştir.
Y:Bektaşiliğe göre: İnsanlar 4 kapı 40 makamdan geçerek hakka ulaşırlar. Böylece insan-ı kamil mertebesine ulaşırlar.
D:İnsanı Kamil olan pirlerdir. Kulun ibadetle mertebe alması yoktur. Ancak bir mürşide bağlanarak (mürit) olabilir. Kulun bulabileceği kapı ancak (tarikat) olabilir. O da sürebilirse.
Y:Bektaşilik Türk toplumunda kitleleri arkasında sürükleyen tasavvufi bir akımdır.
D:Bektaşilik Muhammed- Ali yoludur. “Tasavvuf değil Hak ilmidir.” Z.A
Y:Hacı Bektaşi Veli çilehanede 40 yıl çile doldurarak ermiştir.
D:Çile evliyanın alın yazısı, tüm yaşamıdır. Allah vergisidir. Örneğin; Zöhre Ana “Çilehanede çile çekerek” ermemiştir. Bektaşi Sultan da Allah tarafından ermiştir.
Bu çalışmada olabilecek eksiklikler veya hatalar bana aittir.
Düzeltme veya katkılarınızı beklerim.