3. Sayfa - Toplam 6 Sayfa var BirinciBirinci 12345 ... SonuncuSonuncu
Gösterilen Sonuçlar: 21 ile 30 ve 57

Konu: Alevi Köyleri

  1. #21
    Söz Ola Beri Gele donanma44 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    06-12-2007
    Bulunduğu Yer
    Şırnak
    Mesajlar
    9.996
    Ettiği Teşekkür
    120
    225 mesaja 278 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    30

    Standart Kayserideki Alevi Köyleri

    Kayserideki Alevi Köyleri

    MERKEZ KOCASİNAN İLÇESİ’ne bağlı Erkilet Beldesi’nde Alevi köyü:Hırka(karışık).Ancak örnek alınacak bir Alevi suni anlayışına sahiplerdir.Acı gününde de tatlı gününde de birliktelerdir.

    SARIZ’DAKİ ALEVİ KÖYLERİ:
    İncemağara, Sancakağıl, Ördekli, Çağşak, Darıdere, Küçük Söbeçimen, Tavla, Gümüşali, Büyük Söbeçimen, Kırkısrak, Örtülü,Dallıkavak.

    Sarız İlçesi merkezinde de Aleviler yoğundur.Ayrıca bu ilçede Avşarlar da çok yoğundur.Burada Alevi ve Avşarlar eskiden beri birbiri ile çok sıcak ilişkiler içindedir.Aynı soydan gibi çok iyi ilişkiler vardır.

    PINARBAŞI’NDAKİ ALEVİ KÖYLERİ:
    Avşarsöğütlü (karışık), Harsa (karışık), Eski Yassıpınar, Borandere (karışık), Kabaktepe Köyleri bulunmaktadır.

    FELAHİYE’DEKİ ALEVİ KÖYLERİ:
    Bir alevi köyü bulunmaktadır:Acırlı.Bazı yatırları vardır.Her yıl Kaymakamlık ile beraber, Muhtarlık ve Dernekleri ile “Evliya ve Ağaçlandırma Şenliği” düzenlenir burada.Mayıs-Haziran’da düzenlenir.

    SARIOĞLAN’DAKİ ALEVİ KÖYLERİ:
    Karaözü Beldesi (Belediyesi), İğdeli, Karpınar, Yerlikuyu, Kaleköy, Burunören Köyleri vardır.Kayseri’nin eski ve eğitim ve kültür seviyesi yüksekliği ile tanınan bir beldesidir.Bildiğim albaylar, savcılar, müsteşarları vardır.Avukatlık, öğretmenlik ve başka meslekler gibi tahsilliler sayılamayacak kadar yoğundur.Aynı soydan ayrılan bir gurup Çorum’a yerleşmiştir.Kendi yerleşimleri vardır.Yanılmıyorsam yerleşim yerinin adı, Kuşsaray idi.Orada da çok aktif bir yaşam sürmekteler.Köyleri adına yayınları vardır.Göç tarihini de araştırmış ve tarihleri hakkında da bilgililer. Derinkuyu, İğdeli gibi köyleri vardır.Haluk ÖZKAN adlı sanatçımız da buralıdır.

    DEVELİ’DEKİ ALEVİ KÖYLERİ:
    İnancına bağlı ve yaşayan bir yapısı vardır bu bölge insanımızın.Alaylı, Çadıryeri(Gezbelli), Derebaşı, Karapınar.

    TOMARZA’DAKİ ALEVİ KÖYLERİ:
    Büyükcanlı (karışık), Küçükcanlı (Alailer), Çayinli(tamamı-40 hane), Dağyurdu (tamamı-80 hane), Melikviran (çok az-60 hanenin 5-6 hanesi).Tomarza’daki Aleviler, Avşar Alevileridir.Kayseri’deki Avşarların kurduğu örgütleri de (Dernek ya da Vakıf idi), Avşarlar üzerine hazırladıkları yüzlerce sayfalık kitabında, çok ciddi bir araştırma ile bunu işleyerek, tarihi bir adım atmıştır.

    YAHYALI’DAKİ ALEVİ KÖYLERİ:Küçük Soğanlı (karışık).

    Bilgilerim tazelendikçe yenileyeceğim.Çevre illerle ilgili bilgileri de kısmen alabildim.Kısa sürede onlar da bilgilerinize sunulacaktır.
    Saygılarımla.

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] -[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

  2. #22
    Söz Ola Beri Gele donanma44 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    06-12-2007
    Bulunduğu Yer
    Şırnak
    Mesajlar
    9.996
    Ettiği Teşekkür
    120
    225 mesaja 278 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    30

    Standart Alevi Köyleri-Sivas

    Yuvalıçayır, Sivas ilinin Yıldızeli ilçesine bağlı bir köydür.

    Köyümüz dedelerimizin 1893 tarihinde Ardahan ilinin Hanak ilçesine bağlı eski adıyla Saskara yeni adıyla Koyunpınarı köyünden Osmanlı-Rus savaşı nedeniyle göç etmeleriyle kurulmuştur.Ozamanlar köyümüzün etrafı orman ve orta kısımda çayır olduğundan ve bu çayırın içinde kuş yuvaları bulunduğundan dolayı köyümüzün ismi Yuvalıçayır olarak kalmıştır.

    KÖYÜMÜZ ALEVİ KÖYÜDÜR.Alevi ve Anadolu'nun gelenek göreneklerini bugünlere kadar yaşatmıştır.
    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] -[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

  3. #23
    Söz Ola Beri Gele donanma44 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    06-12-2007
    Bulunduğu Yer
    Şırnak
    Mesajlar
    9.996
    Ettiği Teşekkür
    120
    225 mesaja 278 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    30

    Standart Alevi Köyleri

    Alevi Köyleri

    Türkiye'nin 7 bölgesinde de Alevi köyleri vardır. Doğu ,Güneydoğu ve Orta Anadolu Alevi köylerinin yanısıra Batı bölgelerinde de Aleviler varlıklarını sürdürmektedirler.

    Denizli Tavas, Manisa Turgutlu, Akhisar Sünnetçiler, Beyoba ve Sazoba köyleriyle, Düzce Gölkaya Yunus Efendi köyü, Denizlinin Çivril ilçesine bağlı tamamı Alevi olan Güzelköy ve Şuhut'un Kayabelen köyündeki Aleviler, yüzyıllardır yaşadıkları bu bölgeleri mesken tutmuş durumdadırlar.

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] -[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

  4. #24
    Söz Ola Beri Gele donanma44 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    06-12-2007
    Bulunduğu Yer
    Şırnak
    Mesajlar
    9.996
    Ettiği Teşekkür
    120
    225 mesaja 278 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    30

    Standart Türkiye Genelinde Alevi Köyleri

    Türkiye Genelinde Alevi Köyleri-Abbas TAN

    Türkiye'deki Alevi köylerininin gelenek,görenek, inanç ve ibadet ritüellerini öğrenebileceğiniz güzel bir kitap.

    Ta ezelden bize dersiniz Kızılbaş
    Seviniriz buna etmeyiz telaş
    Hasan'la nuş ettik zehiri elmas
    Dönmeyiz bu yolda peymanımız var.

    Ne kadar zem etseniz bize yeri var
    Her türlü cefaya olmuşuz giriftar
    Belayı minnetle yüklenmiş katar
    Hüseyin'le ulaşır kervanımız var.
    -Cafer Tan-
    (Tanıtım Bülteninden)



    Satın Almak için:

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] -[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

  5. #25
    Söz Ola Beri Gele donanma44 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    06-12-2007
    Bulunduğu Yer
    Şırnak
    Mesajlar
    9.996
    Ettiği Teşekkür
    120
    225 mesaja 278 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    30

    Standart Türkiye Alevi köyleri haritası

    Türkiye İl ve İlçeleri Alevi köyleri haritası başlığı altında birçok şehirdeki alevi köylerini harita olarak yayınlıyoruz. Bu haritalar alevibilgi.net internet sitesinden alınmıştır.
    Her ne kadar bu amatör çalışmalar Alevi köyleri hakkında net ve kesin bir bilgi ortaya koymasa da yapılacak bir çalışmada başlangıç için değerli veriler ortaya koyabilmektedirler .

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] -[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

  6. #26
    Üyemiz alevikoyleri - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    15-05-2015
    Mesajlar
    155
    Ettiği Teşekkür
    12
    8 mesaja 9 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    7

    Standart Sivas İmranlı Alevi Köyleri- Alevi Köyleri Sivas

    SİVAS İMRANLI ALEVİ KÖYLERİ :

    ARIK KÖYÜ:
    1800 yılında, FeriReşik tarafından kurulmuştur.

    Nüfusu 104 kişi; merkeze uzaklığı 29 km'dir.



    AKÇAKALE KÖYÜ :
    Eski adı "Ağcakale"dir. 1700 yılında Hocabey tarafın-dan kurulduğu rivayet edilir. Nüfusu 15 kişi; merkeze uzaklığı 25 km'dir.



    AKKAYA KÖYÜ:
    1700 yılında Akkaya kabilesi tararından kurulduğu söyle-nir. Nüfusu 27 kişi; merkeze uzaklığı 35 km'dir.

    AKSU KÖYÜ:
    Eski adı "Haliller"dir. 1870 yılında Haliller kabilesi tarafın-dan kurulduğu rivayet edilir. Nüfusu 60 kişi: ilçeye uzaklığı 26 km'dir.

    ALACAHACI KÖYÜ:
    1600 yılında Bedirhan Ağa tarafından kurulduğu rivayet edilir. Nüfusu 29 kişi: merkeze,uzaklığı 24 km'dir.

    ALTINCA KÖYÜ:
    Eski adı "Cefolar" dır. 1650 yılında Cafer Ağa tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 37 kişi;merkeze uzaklığı 5 km'dir.

    ARDIÇALAN KÖYÜ:
    Eski adı "Göleris"tir. 1750 yılında Şehsuvaroğulları tarafından kurulduğu rivayet edilir.
    Nüfusu 71 kişi; ilçeye uzaklığı 30'dir.
    AŞAĞIBOĞAZ KÖYÜ:
    Eski adı "Aşağıgirik"tir. 1893 yılında Molla İsmail ta-rafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 90 kişi; ilçeye uzaklığı 15 km'dir.

    AŞAĞIÇULHA KÖYÜ:
    1680 yılında kurulduğu söylenir. Nüfusu 146 kişi; il-çeye uzaklığı 3 km'dir.


    AŞAĞIŞEHYLİ KÖYÜ:
    Eski adı "Türkşıhlı"dır. 1700 yılında Kara Ali Baba tarafından kurulduğu söylenir. Köy halkı hep göç etmiştir.ilçeye uzaklığı 31 km'dir.

    ATLICA KÖYÜ:
    1870 yılında Hıdır Ağa tarafından kurulduğu söylenir.Eski adı "Ağızgir"dir. Nüfusu 31 kişi; ilçeye uzaklığı 22 km'dir.

    AVŞAR KÖYÜ:
    1750 yılında Ahmet Ağa tarafından kurulduğu söyle-nir.Nüfusu 33 kişi; ilçeye uzaklığı 31 km'dir.

    AYDIN KÖYÜ:
    Eski adı "Kürtyenice"; dir. 1700 yılında kurulduğu söyle-nir. Nüfusu 34 kişi; ilçeye uzaklığı 41 km'dir.

    AYDOĞAN KÖYÜ :
    Eski adı "Örenik"tir. Ne zaman ve kim tarafından ku-rulduğu bilinmemektedir. Nüfusu 34 kişi; ilçeye uzaklığı 50 km'dir.



    BAHADUN (SARIÇUBUK) KÖYÜ:
    Fincanı Büyük Meh****ğa Sülalesinden gelen Musaağa tarafından 1750 yılında kurulduğu söylenir. Nüfusu 75 kişi; ilçeye uzaklığı 28 km'dir.


    BAĞYAZI KÖYÜ:
    Eski adı "Bandıra" dır. 1700 yılında kurulduğu sanılan köyün kurucusu hakkında herhangi bir rivayet yoktur. Nüfusu 37 kişi; ilçeye uzaklığı 36 km'dir.
    BAHTİYAR KÖYÜ:
    1750 yılında Yağa Hüseyin tarafından kurulduğu söyle-nir.Nüfusu 85 kişi; ilçeye uzaklığı 36 km'dir.

    BARDAKLI KÖYÜ:
    Eski adı "Harami"dir. 1800 yılında Hacı Ali tarafından kurulmuştur. Nüfusu 16 kişi; ilçeye uzaklığı 25 km'dir.

    BAŞLICA KÖYÜ:
    Eski adı "Pirikân"dır. 1800 yılında Pircis isimli bir şahıs tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 15 kişi;ilçeye uzaklığı 17 km'dir.

    BECEK KÖYÜ:
    1850 yılında Ahmet Beco tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 19 kişi; ilçeye uzaklığı 19 km'dir.


    BEĞENDİK KÖYÜ:
    Eski adı "Yazıhacey" dir. 1700 yılında "Hacer" isimli bir kadın tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 29 kişi; ilçeye uzaklığı 8 km'dir.

    BOĞNAK KÖYÜ:
    1750 yılında "Halil" isimli bir şahıs tarafından kuruldu-ğu söylenir. Nüfusu 47 kişi; ilçeye uzaklığı 33 km'dir.



    BOĞAZÖREN KÖYÜ:
    Eski adı "Boğazveran" dır.1700 yılında "Digor" isim-li bir şahıs tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 47 kişi; ilçeye uzaklığı15 km'dir.


    BORULAR KÖYÜ:
    1856 yılında ikisi "Hasan" biri de "İsmail" adında üç kişi tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 186 kişi; ilçeye uzaklığı 15 km'dir.

    BULGURLUK KÖYÜ:
    Eski adı "Karlaş"tır. 1700 yılında "Keleş İsmail" tara-fından kurulduğu söylenir. Nüfusu 35 kişi; ilçeye uzaklığı 5 km'dir.

    CELALDAMI KÖYÜ:
    1650 yılında " Cebo" isimli bir şahıs tarafından kurul-duğu söylenir. Nüfusu 14 kişi; ilçeye uzaklığı 24 km'dir.

    CERİT KÖYÜ:
    1650 yılında "Keleş Reşo" tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 28 kişi; ilçeye uzaklığı28 km'dir.

    ÇALIYURT KÖYÜ:
    1700 yılında "Mehmet Ağa" tarafından kurulduğu söyle-nir. Nüfusu 80 kişi; ilçeye uzaklığı 22 km'dir.

    ÇANDAR KÖYÜ:
    1700 yılında "Çınar Ağa" tarafından kurulduğu söylenir. Şu anda köy bomboştur. İlçeye uzaklığı 22 km'dir.

    ÇUKURYURT KÖYÜ:
    Kurucusu bilinmeyen bu köyün 1700 yılında kurulduğu söylenir. Nüfusu 102 kişi; ilçeye uzaklığı 6 km'dir.

    DAĞYURDU KÖYÜ:
    Eski adı "Mıstolar"dır. 1700 yılında "Mustafa" adında bir şahıs tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 267 kişi; ilçeye uzaklığı20 km'dir.


    DARISEKİ KÖYÜ:
    1750 yılında "Ali"isminde bir şahıs tarafından kuruldu-ğu söylenir. Nüfusu25 kişi; ilçeye uzaklığı20 km'dir.


    DELİCE KÖYÜ:
    1820 yılında "Delice" adında bir şahıs tarafından kuruldu-ğu söylenir. Nüfusu 292 kişi; ilçeye uzaklığı 4 km'dir.


    DEMİRTAŞ KÖYÜ:
    Eski adı "Hasköy"dür. 1650 yılında "Kara Laçin" tara-fından kurulduğu söylenir. Nüfusu62 kişi; 16 km'dir.

    DEREKÖY:
    Kuruluş tarihi bilinmeyen bu "Temur Ağa" tarafından kurul-duğu söylenir. Nüfusu 18 kişi; ilçeye uzaklığı 34 km'dir.

    DOĞANÇAL KÖYÜ:
    Eski adı "Yazıfatey"dir. 1700 yılında "Fatey" adında bir kadın tarafından kurulmuştur. Nüfusu 33 kişi; ilçeye uzaklığı 3 km'dir.

    EKİNCİK KÖYÜ:
    Eski adı "Kâğnut"tur. 1650 yılında "Mustafa Paşa" tara-fından kurulduğu söylenir. Nüfusu 18 kişi; ilçeye uzaklığı 34 km'dir.

    ERDEMŞAH KÖYÜ:
    1700 yılında "Muharrem Ağa" tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 10 kişi; ilçeye uzaklığı 44 km'dir.

    ESKİDERE KÖYÜ:
    1627 yılında "Eslüno" isimli bir şahıs tarafından kurul-duğu söylenir. Nüfusu 10 kişi; ilçeye uzaklığı 11 km'dir.

    ESKİKAPIMAHMUT KÖYÜ:
    Kuruluş tarihi 1750 olup, kurucusu bilinmemek-tedir. Nüfusu 111 kişi; ilçeye uzaklığı 18 km'dir.

    ESKİKEŞLİK KÖYÜ:
    1700 yılında "Abbas" isimli bir şahıs tarafından kurul-duğu söylenir. Nüfusu 51 kişi; ilçeye uzaklığı 15 km'dir.

    S.GELENLİ KÖYÜ:
    1876 yılında bir kadın tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 12 kişi; ilçeye uzaklığı,23km'dir.

    GELİNTARLA KÖYÜ:
    Eski adı "Hoymeyik"tir. 1700 yılında "Mustafa" isimli bir şahıs tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 52 kişi; ilçeye uzaklığı 28 km'dir.

    GÖKDERE KÖYÜ:
    1600 yılında, "Ali" adında bir şahıs tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 30 kişi; ilçeye uzaklığı 19 km'dir.

    GÖKÇEBEL KÖYÜ:
    1600 yılında, "Bekir Ağa" tarafından kurulduğu söyle-nir. Nüfusu 149 kişi; ilçeye uzaklığı 19 km'dir.

    GÖRÜNMEZKALE KÖYÜ:
    1870 yılında, "Karabey" namında bir şahıs tara-fından kurulmuştur. Nüfusu 19 kişi; ilçeye uzaklığı 23 km'dir.

    GÜVEN KÖYÜ:
    Eski adı "Matı"dır. 1800 yılında, "Mete" isimli bir şahıs tarafından kurulmuştur. Nüfusu 19 kişi; ilçeye uzaklığı 37 km'dir.

    KABAKTEPE KÖYÜ:
    1850'li yıllarda "Sami Bey" isimli birş tarafından ku-rulmuştur. Nüfusu 3 kişiye düşen köyün ilçeye uzaklığı 25 km'dir.

    KAPIKAYA KÖYÜ:
    1600 yılında, “welo” isimli bir şahıs tarafından kurul-duğu söylenir. Nüfusu 87 kişi; ilçeye uzaklığı 28 km'dir.

    KAPIMAHMUT KÖYÜ:
    1800 yılında, "Hacı Bey" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 67 kişi; ilçeye uzaklığı14 km'dir.

    KARABOĞAZ KÖYÜ:
    1800 yılında, "Gümüşler" kabilesi tarafından kurul-muştur. Nüfusu 112 kişi; ilçeye uzaklığı 6 km'dir.


    KARACAHİSAR KÖYÜ:
    1800 yılında, "Rüşvarlar" kabilesi tarafından kurul-muştur. Nüfusu 39 kişi; ilçeye uzaklığı 30 km'dir.

    KARACAÖREN BUCAĞI:
    Eski adı "Karacaviran"dır. 1800 yılında, "Süleyman Ağa" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 137 kişi; ilçeye uzaklığı 30 km'dir.

    KARAÇAYIR KÖYÜ:
    1850'li yıllarda kurulmuş olup, kurucusu hakkında bil-gi veya rivayet yoktur. Nüfusu 56 kişi; ilçeye uzaklığı 13 km'dir. KARAHÜSEYİN KÖYÜ:
    1856 yılından önce,"Kara İbi" tarafından kurulmuş-tur. Nüfusu 11 kişi; ilçeye uzaklığı 18 km'dir.

    KARAPINAR KÖYÜ:
    1852 yılında, "Mustafa Paşa" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 20 kişi; ilçeye uzaklığı 23 km'dir.

    KARATAŞ KÖYÜ:
    1856'dan önce "Mahmut Bey" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 112 kişi; ilçeye uzaklığı,21km'dir.
    KARLIK KÖYÜ:
    1850'li yıllarda "Mustafa Paşa" tarafından kurulduğu söy-lenir. Nüfusu 53 kişi; ilçeye uzaklığı 15 km'dir.

    KASAPLAR KÖYÜ:
    1780 yılında, "Süleyman" adında bir şahıs tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 112 kişi; ilçeye uzaklığı 21 km'dir.

    KAVALCIK KÖYÜ:
    Eski adı "Köndül"dür. 1870 yılında, "Şappasoğulları" ndan "Kambur Hasan" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 4 kişi; ilçeye uzaklığı 23 km'dir.

    KEMERLİ KÖYÜ:
    1800 yılında,"Mahmut Ağa" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 9 kişi; ilçeye uzaklığı 13 km'dir.

    KERİMOĞLU KÖYÜ:
    1700 yılında,"Kerimoğlu Kerim" tarafından kurul-muştur. Nüfusu 19 kişi; ilçeye uzaklığı16 km'dir.

    KEVENLİ KÖYÜ:
    1650 yılında," Temir Ağa" tarafından kurulmuştur. Nü-fusu 49 kişi; ilçeye uzaklığı 15 km'dir.

    KILIÇKÖY:
    1670 yılında, "Zeynel Hoca" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 57 kişi; ilçeye uzaklığı 10 km'dir.

    KIZILMEZRA KÖYÜ:
    1700 yılında, "Hüseyin" isimli bir şahıs tarafından kurulmuştur. Nüfusu 12 kişi; ilçeye uzaklığı 24 km'dir.



    KIZILTEPE KÖYÜ:
    1845'te"Süleyman Ağa" tarafından kurulmuştur. Nüfu-su 66 kişi; ilçeye uzaklığı 14km'dir.


    KOÇGEDİĞİ KÖYÜ:
    Eski adı "Gelicek"tir. 1850'li yıllarda "Alişiroğulları" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 29 kişi; ilçeye uzaklığı 29 km'dir.

    KORUKÖY:
    Eski adı "Gencolar" dır. 1650 yılında, "Gencooğllu" namında bir şahıs tarafından kurulmuştur. Nüfusu 50 kişi; ilçeye uzaklığı 17 km'dir.

    KOYUNKAYA KÖYÜ:
    1850'li yıllarda, "Semanoğulları" tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 68 kişi; ilçeye uzaklığı16 km'dir.

    KÖRABBAS KÖYÜ:
    1790'da "Şadi" adlı bir şahıs tarafından kurulduğu söylenir. Köy nüfusu tamamen göç etmiştir. İlçeye uzaklığı 4 km'dir.

    KUZKÖY:
    1700 yılında, "Zekiran" aşireti tarafından kurulmuştur. Nüfusu 29 kişi; ilçeye uzaklığı 26 km'dir.

    MADEN KÖYÜ:
    1850'li yıllarda, "Memu" adında bir şahıs tarafından ku-rulmuştur. Nüfusu 265 kişi; ilçeye uzaklığı 14 km'dir.

    MERKEZKILIÇLAR KÖYÜ:
    1700 yılında, kurulduğu söylenen bu köyümüzün kurucusu bilinmemektedir. Nüfusu 26 kişi; ilçeye uzaklığı 16 km'dir.

    ORTADARACIK KÖYÜ:
    1800 yılında, "Kara Mustafa" tarafından kurulmuş-tur. Nüfusu 16 kişi;ilçeye,uzaklığı,40km'dir.


    ORTAKÖY:
    1760 yılında, "İsmail Ağa" tarafından kurulmuştur. Nüfusu92 kişi; ilçeye uzaklığı 27 km'dir.

    PİREDEDE KÖYÜ:
    1760 yılında, "Etimli Polo" tarafından kurulduğu söyle-nir. Nüfusu 48 kişi; ilçeye uzaklığı 11 km'dir.

    REFİK KÖYÜ:
    1856 yılından önce "Mahmut Bey" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 19 kişi; ilçeye uzaklığı 32 km'dir.

    SANDAL KÖYÜ:
    1700 yılında, "Mahmut Ağa" tarafından kurulmuştur. Nü-fusu19 kişi; ilçeye uzaklığı.21,km'dir.

    SİNEK KÖYÜ:
    1850'li yıllarda kurulan köyün kurucusu belli değildir. Nü-fusu18 kişi; ilçeye uzaklığı21 km'dir.

    SÖĞÜTLÜ KÖYÜ:
    1600 yılında, " Haydar" adında bir şahıs tarafından ku-rulduğu söylenir. Nüfusu 15 kişi; ilçeye uzaklığı 36 km'dir.

    SÜVARİLER KÖYÜ:
    1750 yılında, "Süvari" adında bir şahıs tarafından ku-rulmuştur. Nüfusu 46 kişi; ilçeye uzaklığı 35 km'dir.

    TAŞDELEN KÖYÜ:
    Eski adı "Kusura"dır. 1850'den önce "Ali Bey" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 14 kişi; ilçeye uzaklığı 37 km'dir.

    TAŞLICA KÖYÜ:
    Eski adı "Tarabasaraplar"dır. 1750 yılında, "Esat Ağa" tarafından kurulmuştur .Nüfusu 28 kişi; ilçeye uzaklığı36 km'dir.

    TOKLUCAK KÖYÜ:
    Eski adı "Paççi"dir.1700 yılında, "Laçinoğlu" tarafın-dan kurulduğu söylenir. nüfusu 29 kişi; ilçeye uzaklığı 19 km'dir.

    TOPALLAR KÖYÜ:
    1700 yılında, "Cibo" adında bir şahıs tarafından kurul-muştur. Nüfusu 9 kişi; ilçeye uzaklığı17 km'dir.

    TOPTAŞ KÖYÜ:
    Eski adı "Kürtşeyhli"dir. 1856 yılında, "İsmail" adında bir şahıs tarafından kurulmuştur. Nüfusu 97 kişi; ilçeye uzaklığı 18 km'dir.

    TUZÖZÜ KÖYÜ:
    1700 yılında, "Haydar Ağa" tarafından kurulmuştur. Nü-fusu 17 kişi; ilçeye uzaklığı 36 km'dir.

    TÜRKKEŞLİK KÖYÜ:
    1815 yılında, Kars'tan gelen iki aile tarafından kurul-duğu söylenir. Nüfusu 472 kişi; ilçeye uzaklığı14 km'dir.

    TÜRKYENİCE KÖYÜ:
    Eski adı "Akoluk"tur. 1856 yılında, kurulan köyün kurucusu bilinmemektedir. Nüfusu 9 kişi; ilçeye uzaklığı 14 km'dir.

    UYANIK KÖYÜ:
    Eski adı "Bapsu"dur. 1856 yılında, "Karakülah" ve "Güvendikoğulları" kabileleri tarafından kurulmuştur. Nüfusu 230 kişi; ilçeye uzaklığı 26 km'dir.

    UZUNTEMUR KÖYÜ:
    1600 yılında kurulan bu köy, adını kurucusundan al-mıştır. Nüfusu 51 kişi; ilçeye uzaklığı 12 km'dir.

    YAKAYERİ KÖYÜ:
    Eski adı "Hindolar"dır. 1750 yılında, "Telli Bey" tara-fından kurulmuştur. Nüfusu tamamen göç etmiş olan bu köyün ilçeye uzaklığı 17 km'dir.
    YAPRAKLIPINAR KÖYÜ:
    Eski adı "Balolar"dır. 1700 yılında,"Hüsnü" adın-da bir şahıs tarafından kurulmuştur. Nüfusu 5 kişi; ilçeye uzaklığı 16 km'dir.
    YAYLACIKKÖYÜ:
    Eski adı "Yazıfidey" dir. 1700 yılında, "Fide" isimli bir kadın tarafından kurulmuştur. Nüfusu 38 kişi; ilçeye uzaklığı 3 km'dir.

    YAZIKAVAK KÖYÜ:
    Eski adı "Kucurlar"dır. 1856'dan önce "Kucur Ağa" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 55 kişi; ilçeye uzaklığı 15 km'dir.

    YAZILI KÖYÜ:
    Eski adı "Kürtkömüşlük"tür. 1800 yılında, Abduloğulları tarafından kurulmuştur. Nüfusu 19 kişi; ilçeye uzaklığı 28 km'dir.

    YENİKENT KÖYÜ:
    1700 yılında kurulan köyün kurucusu bilinmemektedir. Nüfusu 15 kişi; ilçeye uzaklığı 17 km'dir.
    YENİKÖY:
    1750 yılında kurulduğu söylenen köyün kurucusu bilinme-mektedir. Nüfusu 78 kişi; ilçeye uzaklığı14 km'dir.

    YONCABAYIR KÖYÜ:
    1850'li yıllarda Tunceli'den gelen birkaç kabile tarafından kurulmuştur. Nüfusu 83 kişi; ilçeye uzaklığı 47 km'dir.

    YUKARIBOĞAZ KÖYÜ:
    Eski adı "Yukarıgirik"tir. 1800 yılında,"Mahmut" ve "İbiş" isimli iki şahıs tarafından kurulduğu söylenir. Nüfusu 28 kişi; ilçeye uzaklığı 19 km'dir.
    YUKARIÇULHA:
    1800 yılında, "Halil Ağa" tarafından kurulmuştur. Nüfusu 165 kişi; ilçeye uzaklığı,5km'dir.

    YÜNÖREN KÖYÜ:
    Eski adı önce "Kaşlı" ve sonra "Cogi" dir. 1876 yılın-da kurulduğu söylenen köyün kurucusu bilinmemektedir. Nüfusu 27 kişi; ilçeye uzaklığı 32 km'dir.

    İMRANLI ALEVİ KÖYLERİ VE NÜFUSLARI:
    Arik (108), Akçakale (19), Akkaya (30), Aksu (Haliller) (57), Alacahaci (40), Altinca (Cefolar) (45), Asagibogaz (Asagigirik) (109), Asagiçulha (159),Asagiseyhli (Türksihli) (0), Atlica (Agizgir) (35), Avsar (40), Aydin (Kürtyenice) (38), Aydogan (Örenik) (62), Bahadun (Sariçubuk) (75), Bagyazi (Bandira) (47), Bardakli (Harami) (16), Baslica (Perikan) (60), Becek (55), Begendik (Yazihacey) (34), Boganak (53), Bogazören (Bogazveran) (95), Borular (220), Bulgurluk (Karlas) (36), Celaldami (14), Cerit (136), Çaliyurt (100), Çandir (2), Dagyurdu (Mistolar) (280), Dariseki (23), Delice (336), Demirtas (Hasköy) (100), Dereköy (32), Dogançal (Yazifatey) (36), Ekincik (Kagnut) (20), Erdemsah (14), Eskikapimahmut (155),Eskikeslik (72), S.Gelenli (15), Gökdere (49), Gökçebel (165), Görünmezkale (28) Kabaktepe (3), Kapikaya (90), Kapimahmut (79),Karacaören (178)Karacahisar (46), Karaçayir (70), Karahüseyin (13), Karapinar (20), Karlik (65, Karatas (130), Kasaplar (46), Kavalcik (Köndül) (4), Kemerli (Kemreli) (14), Kerimoglu (28), Kevenli (48), Kiliçköy (68), Kizilmezra (21), Kiziltepe (74), Koçgedigi (Gilicek) (27), Koruköy (Gencolar) (58),Koyunkaya (77), Körabbas (0), Kuzköy (30), Maden (273), Merkez Kiliçlar (29),Ortakdaracik (22), Ortaköy (105), Sandal (21), Sinek (22), Sögütlü (22), Süvariler(58), Tasdelen (Kusura) (14), Taslica (Tarbasaraplar) (31), Toklucak (paççi) (36), Topallar (8), Toptas (Kürtsihli) (110), Tuzözü (21), Türkyenice (Akoluk) (14),Uzuntemür (63), Yakayeri (Hindolar) (10), Yapraklipinar (Balolar) (5), Yaylacik(Yazifidey) (46), Yazikavak (Kucurlar) (62), Yazili (Kürt Kömüslük) (21), YenikentKöyü (15), Yukaribogaz (Yukarigirik) (28), Yukariçulha (186), Yünören (Kasli-Cogi) (30), Yoncabayir (101).

    Alevilerin yaşadıği Aşağışeyhli, ve Körabbas köyleri göç nedeniyle tamamen boşalmış, Yapraklıpınar, Yakayeri, Topallar, Kabaktepe ve Çandır köylerinin her birindeki nüfus 10'un altına inmiş olup boşalmak üzeredir..

  7. #27
    Üyemiz Elif-K - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    07-07-2015
    Yaş
    40
    Mesajlar
    219
    Ettiği Teşekkür
    12
    14 mesaja 17 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    7

    Standart

    Ordu toplam:
    37 yerlesim yeri
    (23'ü Alevi, 14 karisik)


    Ünye
    8 yerlesim yeri
    (7'si Alevi, 1 karışık )

    Kocuklu, Kasbasi, Tepe, Sahilköy (Göbünalci), Üçpinar, Yigitler, Yeniköy,Erenyurt Beldesi (şerefiye ve dumanlı mahalleleri alevidir),



    Fatsa
    7 yerlesim yeri
    (3 ü Alevi, 4 ü karisik)

    Inönü, Kayaca (karisik, tek bir sülale Alevi'dir),Sarnıç, Akkaya,Bolaman Beldesi (güvercinlik ve korucuk mahalleleri alevidir.),fatsa merkez (karışık), Oluklu köyü (sarnıç mahallesi alevi)

    Ulubey
    9 yerlesim yeri
    (5'İ Alevi,4 Karışık)

    Basçardak, Hocaoglu, Örenköy, Gülbelen,Kumanlar,Oyungürgen (karışık),Elmaçukur (karışık) , Şıhlar (değirmentaşı ve harıtlıoğlu mahallesi alevi),Durak köyü (eğrek mahallesi)


    Mesudiye
    4 yerlesim yeri
    (2'si Alevi, 2'si karisik)

    Güzelce, Türkköyü, Pinarli (karisik, Akkırık MH. Alevi'dir),Mesudiye merkez (karışık)



    Gürgentepe
    4 yerlesim yeri
    2 Alevi 2 (karisik)

    Gürgente merkez (ilçe merkezi karışıktır.merkezde alevi nüfusu çok yoğundur...önceleri köy olup sonradan merkeze mahalle statüsünde bağlanan bir çok alevi köyü mevcuttur.Akyurt ,Akören,Göller,Boğmalık, Döşek (karışık), Ağızlar mahalleleri ).Isiktepe Beldesi (karisik), Tikenlice köyü,Gülbelen köyü


    Persembe
    1 yerlesim yeri
    (Alevi)

    Yazlik köyü


    Gölköy
    1 yerlesim yeri
    (Alevi)

    Kozören köyü


    Kumru
    1 yerlesim yeri
    (Alevi)

    Ballik köyü

    Akkuş
    2 Yerleşim yeri (1 alevi 1 de karışık)

    Yolbaşı ,Çukurköy (karışık)


    Ordu ilinde bulamadigim Alevi yerlesimleri

    - Fatsa ilçesi: Harma,Kirezbeli, Cullu (karisik, Cemevi ve Camisi ayni binada olan ender bir yer)

    - Ünye ilçesi: Kacamankoyu, Goceagac, Kiriklikoyu
    Konu Elif-K tarafından (23-07-2015 Saat 02:48 ) değiştirilmiştir.

  8. #28
    Söz Ola Beri Gele donanma44 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    06-12-2007
    Bulunduğu Yer
    Şırnak
    Mesajlar
    9.996
    Ettiği Teşekkür
    120
    225 mesaja 278 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    30

    Standart Türkiye’de alevi ve caferi nüfusu

    Türkiye’de ne kadar Alevi ve Caferi yaşıyor?
    Nüfusunun %99’u Müslüman olduğu söylenen Türkiye’de, halkın çoğunluğu Sünni İslam’ı benimserken, Sünniler dışında kalan önemli bir kitle de bulunmaktadır. Bu kitleyi oluşturan kesimlerden Caferiler, oldukça küçük bir nüfusa sahipken (500 bin civarında olduğuna dair öngörüler vardır), Alevilerin önemli bir oranı teşkil ettiği bilinmektedir. Ancak bu kesimin nüfus oranı, (bazen anketlere dayandırılsa da) tahminlere dayalı olarak verilebilmekte, bu tahminler arasında da uçurumlar yaşanabilmektedir. Türkiye’deki Alevi yerleşim alanlarından yola çıkarak Alevi nüfusu tahmininde bulunan Uzmanımız Rasim Bozbuğa’ya göre ise Alevi nüfusu, Türkiye genel nüfusu içinde % 6-8 oranında yer tutmaktadır. Türkiye genel nüfusunun 2013 yılı itibariyle 76,5 milyon olduğu göz önüne alındığında, Sn.Bozbuğa’nın hesabına göre; Türkiye’deki Alevi nüfusunun 4,5 milyon ile 6 milyon arasında olduğu söylenebilir. Uzmanımız Rasim Bozbuğa’nın yazısı, aşağıda ilginize sunulmaktadır.

    TÜRKİYE’DE ALEVİ NÜFUSU
    Türkiye’nin renklerinden en önemli ve belirginlerinden biri de hiç şüphesiz Alevilerdir. Ancak bu halk kitlesinin nüfus oranı ve kompozisyonu ise her zaman tartışma konusu olmuş tam bir netlik içinde ortaya konamamıştır. Çoğu zaman anketlere dayalı olarak ülke nüfusunun % 5’ler civarında olduklarını söyleyen araştırmalar yanında,[1] % 30’a kadar ulaşan rakamlar ileri sürülebilmektedir.[2] Oranlar arasındaki bu farklılık alevi nüfus üzerine spekülasyonlar yapılmasına neden olmakta ve net bir rakam verilmesini zorlaştırmaktadır. Alevi nüfusu hakkında fikir verebilecek hususlardan birisi hiç şüphesiz alevi yerleşim yeri sayısı ve bunu esas alınarak yapılan tahminlerdir. Ancak hangi köylerin yada yerleşim yerlerinin alevi olduğuna ilişkin resmi yada gayrı resmi güvenilir bir kaynak da bulunmamaktadır. Bu durumda bu konularda Alevilerce yapılan amatör çalışmalar tek kaynak durumunda olmaktadır. Her ne kadar bu amatör çalışmalar net ve kesin bir bilgi ortaya koymasa da yapılacak bir çalışmada başlangıç için değerli veriler ortaya koyabilmektedirler. Ayrıca bu verilerin en önemli kullanım alanı aleviler üzerine yapılan farklı çalışmaların test edilmesidir. Bu çalışmada, alevi forum siteleri yada bireysel amatör çalışmalardaki veriler esas alınarak, 1- Alevi yerleşim yerlerini gösteren haritalar 2-Alevi toplumunun genel nüfusu oranı 3-Alevilerin etnik yapısı analiz edilmeye çalışılacaktır.

    Türkiye’de alevi nüfus denildiğinde temel olarak Anadolu Alevileri anlaşılmakla birlikte bazen Anadolu Aleviliği dışında görülen Tahtacı nüfus ile birlikte Hatay, Mersin ve Adana illerinde yoğunlaşmış olan Arapça konuşan Alevileri de genel alevi nüfus içine dahil edilmektedir. Anadolu Alevileri önyargı içeren tanımlamalar yanında Alevi nüfus yöresel olarak Çepni (Balıkesir), Türkmen (Kars-Ardahan-Çanakkale), Aşiret (Sungurlu, Pazarcık), Tahtacı (Akdeniz ve Ege bölgeleri) gibi farklı şekillerde adlandırılabilmektedirler. Bu çalışmada Alevi toplumu bir bütün olarak ele alınmış Alevi nüfusun alt gruplarına değinilmemiştir.

    İller bazında Alevi yerleşim yeri sayısı alevi internet siteleri taranarak tespit edilmiştir. Özellikle Gulemin adındaki kullanıcının oluşturduğu bir çok il için ayrı ayrı alevi yerleşim yerleri haritası aleviforum.com sitesini temel kaynak yapmıştır. Örneğin Türkiye’de en çok alevi köyü bulunan Sivas’ta 489′u Alevi, 45′i karışık olmak üzere 534 adet alevi yerleşim yeri bulunduğu belirtilmektedir.[3] Ayrıca alevi forum sitesinde bilgi bulunmayan bazı iller için ise diğer (piryolu.com/,[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...][Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] zohreanaforum.com gibi) internet siteleri taranmıştır.

    Yapılan detaylı çalışmada alevi internet sitelerindeki bilgilerin çoğu zaman gerçeği ve güncel durumu yansıtmadığı görülmüştür. Örneğin Diyarbakır’ın Alevi (Türkmen) köyleri kimisi tamamen kimisi kısmen boşalmış bu köylere Sünni Kürtler tarafından yerleşilmiştir. Ayrıca bazı vilayetler de alevi köy sayısının köylerin belediyelerle birleşmesi, köylerin nüfusunun terk etmesi sonucu tüzel kişiliğini kaybetmesi gibi nedenlerle gerçek durumu yansıtmadığı görülmektedir. Örneğin Tunceli’de alevi yerleşim yeri sayısı karışık köyler dahil 388 olarak gösterilmektedir.[4] Ancak Tunceli toplam yerleşim yeri sayısı 365 olup 30 civarındaki Sünni köyleri de dikkate alındığında bu sayının yeniden hesaplanması gerekmektedir.[5] Bu itibarla aşağıda yer alan tabloda yer alan rakamları kesin bir bilgi olarak değil genel bir eğilimi gösteren veriler olarak okunması daha sağlıklı olacaktır.

    Tablo I: (Aleviler Tarafından Yönetildiği İddiasındaki) Alevi İnternet Sitelerine Göre İllerdeki Alevi Yerleşim Yerleri Sayısı (Alevi-Sünnilerin Bir Arada Yaşadığı Yerleşim Yerleri Dahil)



    *-Tunceli’de alevi yerleşim yeri sayısı mevcut yerleşim yeri sayısından fazladır. Tablolardaki birçok veri belediyelerle birleşme gibi nedenlerle köylerin tüzel kişiliğini kaybetmesi, Alevi nüfusun göçmesi gibi nedenlerle yerleşim yerinin niteliğinin değişmesi gibi güncel durumu göz ardı eden hatalar içermektedir. Bu nedenle verilerin kesin bilgiyi yansıtmadığı bilinerek dikkatle kullanılmalıdır.

    II-Alevilere İlişkin Haritalar ve Coğrafi dağılım

    Harita I, II ve III’de kabaca gösterildiği üzere Alevi yerleşim yerleri temel olarak iç kuzey doğu Anadolu bölgesinde yoğunlaşmakla birlikte tüm Türkiye’ye dağılmış bir yapı göstermektedir. Bununla birlikte Güneydoğu Anadolu bölgesi ile Doğu Karadeniz ve batı Karadeniz’de alevi yerleşim yeri bulunmayan iller bulunulabilmektedir. Tablo ve Haritalarda görüleceği üzere Alevi nüfus Ardahan, Çorum ve Kahramanmaraş üçgeninde yoğunlaşmıştır. Bu üçgen (Sivas, Erzincan, Tunceli, Tokat, Çorum, Kahramanmaraş, Malatya, Amasya, Erzurum, Yozgat, Bingöl, Adıyaman, Elazığ, Muş, Kars, Ardahan, Bayburt) alevi nüfusun % 75’inden fazlasına kaynaklık etmektedir. Her ne kadar Alevi nüfusun büyük çoğunluğu bu bölgede orjinli olsa da Alevilerin çoğunlukta olduğu il sayısı sadece bir adet olup (Tunceli) Alevilerin çoğunlukta olduğu ilçe sayısı 14’dür. (Damal, Yedisu, Arguvan, Hozat, Pertek, İmranlı, Nurhak ve İmranlı gibi) Tunceli dışındaki illerin hiçbirinde alevi nüfus %30-35’ten fazla değildir.

    Türkiye’de alevi yerleşimlerin coğrafi dağılımlarını gösteren haritalardan nispi olarak en başarılı bulduğumuz ve daha az başarılıdan daha başarılısına doğru sıraladığımız haritalardan da görüleceği üzere alevi nüfus ülke geneline dağılmış olarak gösterilmektedir. Ayrıca ciddi olduğu varsayılan Milliyet gazetesinin yayınladığı biz kimiz adlı araştırmanın da “Üçte biri İstanbul’da yaşayan Alevilerin daha sonra en yoğun olarak bulundukları bölgeler Ortadoğu Anadolu (Bingöl, Elazığ, Malatya, Tunceli, Bitlis, Hakkâri, Muş, Van) ve Akdeniz.” Şeklinde ifade ile büyük hata yaptığı görülmektedir.[6]Bu araştırmanın iddiasının aksine Hakkari, Van, Bitlis illerinde hiçbir alevi yerleşiminin bulunmadığı gibi Alevi nüfus barındıran diğer vilayetlerin (Bingöl, Elazığ, Malatya, Tunceli) iki katından fazla alevi yerleşim yeri Tokat, Sivas, Amasya, Erzincan ve Çorum illerinde bulunmaktadır.

    II-Genel Alevi Nüfus Oranı
    Türkiye’de 38 bine yaklaşan köy ve küçük belediye sayısı dikkate alındığında Alevi nüfus bulunduran yerleşim yeri sayısı toplam yerleşim yerlerinin % 9’u civarındadır. Bu orandan hareketle Türkiye’de Alevi sayısı hesaplanmaya çalışıldığında 400 civarında olan karışık olan yerleşim yerlerinin dikkate alınması, alevi nüfusun yoğun yurtdışına göçü, alevi yerleşim yerlerinin kütük nüfus olarak daha az nüfus barındırması, Türkiye’ye dışında çok az alevi nüfus bulunduğundan Türkiye’ye komşu coğrafyalardan gelen göçmenlerin tamamına yakının alevi olmaması gibi hususlar dikkate alınarak; alevi oranının %9 oranından 1-3 puan düşürülmesi gerekmektedir. Bu itibarla Alevi nüfusun toplam Türkiye nüfusu içindeki oranın % 6-8 arasında olduğunu söylemek hata olmayacaktır.


    III-Alevilerin Etnik Yapısı
    Ülkemizde yaşayan Alevi nüfus (Anadolu Alevileri) Türkçe, Zazaca ve Kürtçe konuşmaktadırlar. Yerleşim yerleri esasında sınıflandırıldığında kabaca 500-550 Alevi yerleşim yerinde Kürtçe (Sivas: İmranlı, Zara, Divriği gibi çevresi, Kahramanmaraş: Pazarcık, Malatya: Akçadağ gibi), 600-650 yerleşim yerinde Zazaca (Tunceli –büyük çoğunlukla, Muş, Erzurum -güneyi, Erzincan –güneyi- gibi) 2250 yerleşim yerinde ise Türkçe (Diyarbakır ve Ardahan’dan Edirne’ye geniş bir alanda) konuşulmaktadır. (Alevi yerleşim yerlerinin diline ilişkin yaptığımız çalışma kaba bir incelemeye dayanmaktadır. Kesin bilgi olarak nitelendirilmesi mümkün değildir.)

    Alevi nüfus içerisinde üzerinde tartışılan gruplardan biri de Kürtçe konuşan Alevilerdir. 500’den fazla yerleşim yerinde Kürtçe konuşuluyor olması “Kürt Alevi”lerin var olmadığına ilişkin popüler iddianın tutarsızlığını ortaya koymaktadır. Bununla birlikte Kürt nüfusun yoğun bulunduğu Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgesindeki vilayetlerde (Bitlis, Ağrı, Van, Iğdır, Batman, Şırnak, Mardin, Siirt, Hakkari, Şanlıurfa ve Diyarbakır) hiç bir alevi Kürt köyünün bulunmaması Kürtlükle Aleviliği ilişkilendirmeye çalışan Kürt milliyetçisi argümanı da çürütmektedir. Ayrıca Kürtçe konuşan Alevi nüfusun Zaza bölgeleri ile Türkçe konuşan bölgeler arasında yaşıyor olması da Kürt milliyetçisi argümanı iyice zayıflatmaktadır.

    Anadolu alevilerden farklı inanç ve ritüellere sahip bulunan Arapça konuşan Alevi nüfus genel olarak Hatay, Adana ve Mersin illerinde yaşamaktadırlar. Bu grubun yerleşim yeri sayısı her ne kadar toplam yerleşim yeri sayısına göre oldukça küçük olsa da (100 civarı) toplam nüfus içindeki payı bu yerleşim yerlerinin daha büyük nüfus barındırmasından dolayı daha yüksektir.

    Sonuç olarak internette yer alan forumlar yada farklı internet sitelerindeki bilgiler Türkiye’deki alevi yerleşim yerlerinin coğrafi dağılımı ve alevi nüfusu hakkında genel bir çerçevede bilgi sunduğundan şüphe yoktur. Bununla birlikte yerleşim yeri sayısı esasına dayanan bu çalışmamızın sınırlılıkları olduğu da bilinmelidir. Özellikle yoğun iç ve dış göç Türkiye genelinde sosyal dokuyu büyük ölçüde değiştirmiş daha önce mutlak ekseriyette kırsal alana yerleşmiş olan Alevi nüfusun büyük şehirlerde yoğunlaşmasını getirmiştir. Böylelikle kırsal alanda alevi yoğunluğu azalırken büyük şehirlerde bu yoğunluk artmıştır. Bu durum tablolarda bulunan yerleşim yeri sayısının o ildeki alevi oranını belirlemek için kullanılamayacağını belirtmek açısından önemlidir. Örneğin, Ankara’daki yaşayan Alevi oranı, il içindeki Alevi yerleşim yeri sayısından daha fazla iken bu yapı Sivas ilinde tersi durumundadır.

    Ayrıca, yapılan çalışmada kullanılan veriler amatör çalışmalara dayandığı için (Benim yaptığım bu çalışma da amatör bir çalışma olarak görülmelidir) mutlak manada doğru bilgiler olarak görülmemelidir. Bu bağlamda okuyucuların çalışmada yer alan bilgillere ilişkin katılmadıkları konularda yorumları yol gösterici olacaktır.
    .
    Rasim BOZBUĞA




    [1] Aleviyim’ diyenlerin sayısı 4.5 milyon, Milliyet Gazetesi, BİZ KİMİZ? – 3 , 21 Mart 2007 / Çarşamba, Link için tıklayınız.
    [2] Akkiraz, Türkiye’deki Alevilerin sayısını hesapladı, Link için tıklayınız.
    [3] Gulemin, Sivas’ın Alevi yerleşimleri (Harita), Link için tıklayınız.
    [4] Dersim, Link için tıklayınız.
    [5] Link için tıklayınız.
    [6] Aleviyim’ diyenlerin sayısı 4.5 milyon, Milliyet Gazetesi, BİZ KİMİZ? – 3 , 21 Mart 2007 / Çarşamba, Link için tıklayınız.
    [7]Alevis, Link için tıklayınız.
    [8]Türkiye Alevi Haritası, Link için tıklayınız, Bu harita her ne kadar yanlışlıklar da içerse fikir vermesi açısından konulmuştur.
    [9] Alevis in Turkey, Link için tıklayınız.
    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] -[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

  9. #29
    Forum Gönüllüsü SuLTann - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    13-07-2011
    Mesajlar
    6.632
    Ettiği Teşekkür
    57
    289 mesaja 335 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    30

    Standart

    BURSA'DA ALEVİ-BEKTAŞİ KÖYLERİ


    Raif Kaplanoğlu / Tarihçi-Yazar
    Önceleri Anadolu köylerinin büyük bölümü Bektaşi idi. Türkler Anadolu’ya geldiklerinde Şamanist inançlarını tümüyle terketmemişlerdi. Müslümanlık inanışları da, Arap Müslümanlığından farklı bir seyir gösterip hem inanış, hem de ibadet açısından çok farklı özellikler içermişti. Dinsel törenlerinde Şamanist unsurlar ağırlık kazanmaktaydı. Dedeler, Bektaşiler için adeta Şaman görevini görüyordu. Bu ünlü dervişlerin Şamanlar gibi kımız yerine şarap içtikleri belgelerden anlaşılmaktadır. Bu dervişlerinden biri olan Baba Sultan’ın kurduğu köy, zamanla Sünni’leşmiş. Ancak yine de bazı eski geleneklerini sürdürüyorlar. Ancak onun müridi sayılan Hasan Dede’nin köyü Doma/Şehitler köyü, Bursa’nın en büyük Bektaşi köylerinden biri. Her yıl dede onuruna şenlikler düzenleniyor. Kuran okumaya çok hevesli olmayan bu köylülerin tüm dinsel törenlerinde de mevlit adı verilen Türkçe ilahiler okumaları, Bektaşiliğin Türk kimliğini koruyan bir inanç biçimine sokmuştur.
    Emir Sultan onuruna, Cumhuriyetin ilk yıllarına kadar sürdürülen “Erguvan Bayramı” da, bir Bektaşi şöleniydi. Bu bayramdan, XVII. yüzyılda söz eden Evliya Çelebi'ye göre bahar mev*siminde, Emirsultan’da deniz gibi bir kalabalık toplanırmış. Genellikle Yörük ve Bektaşi kökenli köylülerin katılımı ile yapılan bu törenlerde, Karacabey ve Orhaneli ilçesine bağlı Erenler, Büyükorhan ilçesine bağlı Tekerler köyleri başta olmak üzere alevi-meşrep insanların sel gibi aktığı söylenmektedir.
    Bursa’da da, birçok Bektaşi köyü vardır. Bu köylerin bir kısmı, son yıllarda yerleşen Yörükler olduğu gibi, bir kısım köyler de, yüzlerce yıldır Bektaşi olarak yaşamaktadır.
    Keles ilçesine bağlı Sorgun, eski yaşam biçimlerini en güzel biçimde yaşatan bir köyümüzdür. Bu köyde Bektaşiler de yaşamaktadır. Bursa’nın en büyük Bektaşi köyleri ise Şehitler ile İnegöl’ün Kurşunlu Beldesidir. Şehitler tümüyle Bektaşi iken, Kurşunlu beldesinin büyük çoğunluğu Bektaşi’dir.
    Bursa’nın birçok köyünde, Bektaşi aliler, Sünni ailelerle birlikte yaşıyor. Bu köylere Bektaşilerin ne zaman geldiğini bilemiyoruz. Ancak Bursa’nın her köşesinde Bektaşilere ilişkin izler bulmak olasıdır. Eski bir piknik yeri olan Alevibaba Yaylası, Lami Çelebi’ye göre, Dolubaba Yaylası'nın yanındadır. Zaten Dolubaba da bir Bektaşi dervişidir. İznik’e bağlı Müşküle köyünde de 1940’lı yıllarda Bektaşi kültürü belirlenmiştir. Yenişehir’e bağlı Barcın, Karacaahmet, Akbıyık ve Tekke köyleri, bugün aynı nispette olmasa da eski Bektaşi köyleriydi. Uludağ’da gezinen Durmuş Yörükleri de Bektaşi Yörükleri idi.


    BEKTAŞİ GELENEKLERİ
    Seferışıklar köyünde, Orhan Bey'in silah arkadaşı olan Gözle Mahmud’un gömülü olduğuna inanılmaktadır. Köydeki Kalander mahallesi, olasılıkla Kalanderi dervişleriyle ilintili olmalıdır. Nitekim köyde Bektaşilerin yaşaması da bunun kanıtıdır. Kalenderilere de Işıklar denilmektedir.
    M.Kemalpaşa ilçesi Söğütalan’a bağlı Garipçetekke köyünde de Bektaşi Türkmenleri yaşamaktadır. Bu köyde çok değişik gelenekler vardır. Köyün batısındaki ormanlık alanda Et Kız adıyla bir yatır vardır. Burası aslında bir lahittir. Cuma ve Pazar günleri, köy kadınları bu yatırı ziyaret eder. Erkeklere ise günahtır. Burada dilek dilendikten sonra ağaca çaput da bağlanır. Güneybudaklar köyünde de Hacet Baba adlı ünlü bir dervişin mezarının vardır. Köyde de bazı Bektaşi haneleri yaşar.
    Kabulbaba, M.Kemalpaşa ilçesi Söğütalan bucağına köyde Rumeli'den gelen Bektaşi göçmenler yaşamaktadır. Eski adı Halilbaba idi. Olasılıkla köyün adı bu Bektaşi babasından gelmiş. Başka bir kaynakta ise Fadulfakih adını taşıdığı, Kabul Baba’nın ölümü üzerine bu adı aldığı söylenir. Kabul Baba, burada bulunan türbesinde gömülüdür. Hıdrellez günü, türbede çok büyük bir tören yapılır. Köylüler mutlaka dedeye kurban keser. Türbenin ayak ucundaki toprak yenildiğinde, hastalıklara şifa geldiğine inanılmaktadır. Tümüyle Bektaşi köyüdür.
    Kurşunlu köyünün hemen altında Batmaca Dede adlı mevkide bir türbe vardır. Her yıl büyük bir şölen düzenlenen bu mevkide bulunan su kaynağının mide, bağırsak, idrar yolu, karaciğer hastalıklarıyla kaşıntılara iyi geldiği söylenmektedir.
    Karacaahmet, köyünde Karaca Ahmet Sultan Türbesi vardır. Mezarın çocuğu olmayanlara iyi geldiği söylenmektedir. Daha çok da, delileri tedavi için kullanılmaktaymış. Deliler, mezarın yanında bağlı olarak bir gece bırakılmaktaymış. Mezarı daha çok Bektaşiler ziyaret etmektedir. Köyde eskiden bir de Bektaşi tekkesi varmış.


    YENİ BEKTAŞİ KÖYLERİ
    Yörükler, yaşam koşullarının gereği olarak, köy ve kasabalardaki gibi bir İslam anlayışını hiçbir zaman uygulayamamıştır. Yaşam biçimleri buna uygun değildi. Ancak yerleşen Bektaşi köyleri zaman içinde Sünni’leşmişlerdir. 18-19. yüzyılda da, Uludağ’da göçebe olarak yaşayan Bektaşi Yörükleri Bursa’ya yerleştirilmiştir. Bu köyler, belki zamanla Sünnileşecek ama yeni yerleştikleri için halen eski geleneklerini sürdürüyorlar. M.Kemalpaşa ilçesi Söğütalan’a bağlı Mineyva olarak da anılan Ağaçlı köyü, Taşpınar bu tür köylerdir. Orhaneli’ne bağlı Dağgüney köyünü de Bektaşiler kurmuştur. Köy, bugün dağ yöresinin müzisyen fabrikasıdır. Köye müzisyenliği de Bektaşiler getirmiştir.
    Bazı Bursa köylerine ise, Bulgaristan ve Yunanistan’dan Bektaşiler göç etmiştir. Aslında, uzun yıllar Bektaşiliğin merkezi Arnavutluk olmuştu. Arnavutların da büyük bölümü Bektaşidir. Ancak Bursa’ya gelen Arnavutlardan çok azı Bektaşidir. Rumeli’nden gelen Bektaşiler Onhangazi Ortaköy’de bir mahalle kurmuştur. Yine İsmetiye köyünde de Yugoslavya'dan gelen Bektaşiler yerleşmiştir. Demirtaş Köyünde Bektaşi Arnavutlar yaşamaktadır.
    Bursa’da Türk kökenli Bektaşiler dışında, 1938 Dersim olayları sonucu Bursa’ya yerleştirilen Tuncelili Aleviler yaşamaktadır. Başta Kestel ve Adaköy olmak üzere Fidyekızık, Göllüce, Soğanlı, Küçükbalıklı, Panayır, Alaaddin, M.Kemalpaşa’ya bağlı İncilipınar, Kumkadı, Ormankadı, Başköy (Köyü terketmişler) ile Piremir ve Esenevler Mahallelerinde Aleviler yaşamaktadır.
    Bektaşilik bir tarikat, Alevilik ise kişiye aileden intikal eden bir dinsel inanış. Herkes Bektaşi olabilir. Alevilik ise temeli İslam olsa da Müslümanlıkla çok farklı biçimleri olan bir dinsel yaşam biçimi.
    Yüzlerce yıl, bazı iftiralar nedeniyle kimliklerini saklamak zorunda kalan Bektaşi ve Aleviler artık daha özgürler. Ancak laik devletin imkanlarından gereği kadar yararlanamadıklarını düşünüyorlar. AB yolunda Türkiye’nin tüm inançlara saygı gösterecek adımları atacağına hiç kuşku yoktur.


    GÖÇEBE-YERLEŞİK ÇATIŞMASI
    Anadolu’ya gelen Türklerin büyük bölümü Alevi-Bektaşi eğilimliydi. Zaten sürekli gezen göçebelerin, Sunni bir İslam’ın gereklerini yerine getirmeleri olanaksızdı. Bu nedenle, Bursa ve civarında kurulu bulunan köylerin büyük bölümü Alevi-Bektaşi eğilimliydi. Şehirliler ise Sunni idi. Osmanlı yönetimi, siyesi açıdan Sunni anlayışı benimseyip de medreseler de çoğalınca, giderek Anadolu’da Sunnilik artmıştı. Ancak Anadolu’daki göçebelerle yerleşik arasında süren iki-üç asır çelişki ve çatışma, giderek Sunni-Alevi savaşına dönüşmüştü. Osmanlı yönetimi göçebeye baskı yaparken, diğer yandan Alevi/Bektaşi kesime de baskı yapmaya başlamıştı. Bu aşamada Doğu’da, yine birer Türk devleti liderleri olan Timur, Uzun Hasan ve Şah İsmail, Anadolu’daki göçebe-Alevilerin kurtarıcısı olmuştu…
    Osmanlı ile Doğu’da kurulmuş olan bu Türk devletleri arasındaki savaşta ise, en büyük sıkıntıyı Aleviler çekmişti. Bugün Alevilerin yaşadığı sıkıntıların kaynağı da, işte bu dönemin siyasi kararlarıdır. Nitekim Doğu’daki Türk devletine karşı yapılacak savaşta, gazilerin şevkini arttırmak ve Şah İsmail’i destekleyen Anadolu’nun göçebelerine baskı yapmak amacıyla siyasi bir fetva çıkarılmıştı. Ebu Suud Efendi’nin fetvasına göre, Kızılbaş olarak anılan Alevilerin “malları, canları” savaşan gazilere helal kılınmıştı.
    İşte bu fetva sonunda, Anadolu’daki tüm Alevilerin kimliklerini saklamak zorunda bırakmıştı. Bu dönemde, Uludağ’da bulunan çok sayıdaki Alevi-Bektaşi köyü de, giderek Sunnileşti. Bunlardan en önemlisi, birçok kaynakta açıkça Bektaşi/Babai olduğu belirtilen Babasultan köyü bugün tümüyle Sunnileşmiştir. Ancak yine de bugün, hemen her köyde bir “Dede” mezarının bulunması ve köylülerin buna büyük saygı göstermeleri, eski Bektaşi inanışların izlerini gösteren en önemli işarettir.
    Emir Sultan onuruna, Cumhuriyetin ilk yıllarına kadar sürdürülen “Erguvan Bayramı” da, eski bir Bektaşi şöleniydi. Genellikle Yörük ve Bektaşi kökenli köylülerin katılımıyla yapılan bu törenlerde, Karacabey ve Orhaneli ilçesine bağlı Erenler, Büyükorhan ilçesine bağlı Tekerler köyleri başta olmak üzere alevi-meşrep insanların sel gibi aktığı bir bayramdı...
    Bugün halen Bursa’da, birçok Bektaşi köyü var. Ancak bu köylerin ufak bir kısmı eski Bektaşi köyüdür. Çoğu ise son yıllarda yerleşen Yörüklerle, Rumeli göçmenlerin iskanıyla kurulmuş Bektaşi köyleridir.


    BURSA’NIN BEKTAŞİ KÖYLERİ
    Bugün Bektaşi kimliğini en iyi biçimde sürdüren Bursa’da iki büyük önemli köy var. Geyikli Baba’nın müridi sayılan Hasan Dede’nin köyü Doma/Şehitler köyü, Bursa’nın en büyük Bektaşi köylerinden biri. Her yıl dede onuruna şenlikler düzenleniyor. İnegöl’ün Kurşunlu beldesinin de büyük çoğunluğu Bektaşi’dir. Her iki köy de, çok eski Bektaşi köyüdür.
    M.Kemalpaşa ilçesi Söğütalan’a bağlı Mineyva olarak da anılan Ağaçlı köyü, Taşpınar köyü, Garipçetekke başta olmak üzere 19. yüzyılda kurulmuş birçok Yörük köyü, Bektaşi kimliğini sürdürmekte. Orhaneli’ne bağlı Dağgüney köyünü de Bektaşiler kurmuştur. Köy, bugün dağ yöresinin müzisyen fabrikasıdır. Köye müzisyenliği de Bektaşiler getirmiştir.
    Bazı Bursa köylerine ise, Bulgaristan ve Yunanistan’dan Bektaşiler göç etmiştir. Rumeli’nden gelen Bektaşiler Orhangazi Ortaköy’de bir mahalle kurmuş, İsmetiye köyünde de Yugoslavya'dan gelen Bektaşiler yerleşmiştir. Demirtaş Köyünde, Bektaşi Arnavutlar yaşamakta…
    Bursa’da Türk kökenli Bektaşiler dışında, 1938 Dersim olayları sonucu Bursa’ya yerleştirilen Tuncelili Aleviler yaşamakta. Başta Kestel ve Adaköy olmak üzere Fidyekızık, Göllüce, Soğanlı, Küçükbalıklı, Panayır, Alaaddin, M.Kemalpaşa’ya bağlı İncilipınar, Kumkadı, Ormankadı, Başköy (Köyü terketmişler) ile Piremir ve Esenevler Mahallelerinde Aleviler yaşamakta…
    Keles ilçesine bağlı 19. yüzyılda yerleşmiş Sorgun, eski yaşam biçimlerini en güzel biçimde yaşatan bir köyümüz olup Bektaşiler yaşamakta… İznik’e bağlı Müşküle köyü, Yenişehir’e bağlı Barcın, Karacaahmet, Akbıyık ve Tekke köylerinde de, eski Bektaşi köyleriydi. Uludağ’da gezinen Durmuş Yörükleri de Bektaşi Yörükleriydi. Bir Bektaşi şeyhi olan Dolu Baba’nın yakınlarında, Alevibaba Yaylası adıyla anılan bir piknik alanı bulunmakta…

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]


    BEKTAŞİ TEKKELERİ
    Bursa'da kurulan ilk tekkeler de, genellikle Bektaşi tekkeleriydi. Zaman içersinde, siyasi nedenlerden Bektaşilik gerilemişti, ancak yine Bursa’da birçok Bektaşi tekkesi vardı. Bunlar; Abdal Musa, Abdal Murad, Geyikli Baba ve Postinpüş Baba ve Akbıyık Tekkesiydi. Evliya Çelebi de Bursa’da, "Şeyh Kiliman Tekkesi" adlı bir Bektaşi tekkesinden söz etmekte…
    Ancak Bursa’nın en ünlü Bektaşi tekkesi, Işıklar’daki Ramazan Baba Tekkesi’ydi. Bu tekkenin son şeyhlerinden biri olan Şeyh Sabit (öl. 1911), Bursa’nın en renkli kişilerinden biriydi. Şeyh Sabit, çevresinde girişkenliği misafirperverliği ve nüktedan tavırlarıyla tanınmakta…
    Şeyh Sabit, sahip olduğu arazilerini, 93 Göçmenlerinin iskanı için vermesinden dolayı yeni kurulan bu mahalleye, Şeyhsabit Mahallesi denilmişti. Hatta Şeyh Sabit Efendi, Işıklar semtini ağaçlandırmış, Hükümet Caddesi'nden Işıklara kadar olan yolun her iki tarafına ağaç dikmeye çalışmıştı.
    Bugün Şeyh Sabit adı unutulmuş, mahallesinin adı değişmiş, tekke-mescidi de ev olmuş… Fadiye Güzerman’ın tasarrufunda bulunan Eşrefiler Caddesindeki tekke binası da satılık. Koruma Kurulu ise, Ayşe Yandayan başvurusuna karşın tescili onaylamamış. Oysa tapuda, açıkçı konutun eski durumunu mescit olarak tesit etmekte…


    RUM BEKTAŞİLER
    Aslında Rumeli’ni, önce Bektaşi şeyhleri fethetmişti. Birer misyoner örgütü gibi, Bektaşi tekkeleri, Rumeli’nin İslamlaşmasında büyük katkı yapmıştı. Hatta bugün bile, Bektaşiliğin en önemli merkezi Arnavutluk olarak kabul edilmekte. Tüm Rumeli’nde, Bektaşilik halen çok yaygın…
    Bugün hoşgörü konusunda, Mevlevilik öne çıkarılsa da, bence Bektaşiliğin felsefesi ve hoşgörüsü, Tasavvuf dünyasında rakipsizdir… Bugün, geçmişle bugün arasında bir bağ aranacaksa, çağa ayak uydurabilecek tek felsefe anlayış, Bektaşilik olabilir…
    16. yüzyılda, Yenişehir Akbıyık köyündeki Bektaşi tekkesinde, 4 tane Hıristiyan kökenli dervişler bulunmaktaydı. Charles Mac Farlane adlı bir İngiliz seyyah da, 1850 yılında geldiği Bursa’da, çok sayıda Bektaşiye rastladığını söyler. Ama daha ilginç olanı ise, Antonaki Varsamis adında Rum bir Bektaşi babasının olduğunu belirtmesi…
    Bugün ülkemizde yaşayanların yüzde 95’inin Müslüman olması, binde bir bile olmayan Nasturi veya Süryanilere karşı üstün olmasını gerektirmez. Laiklik, devletin, ülkesindeki her dine mensup kişilere karşı aynı mesafede olmak anlamına gelir…


    FARKLI OLANI BENİMSEME
    Bundan 2-3 yıl önce, bir ilahiyat profesörü, Muharrem ayında yazdığı bir makalesini dağıtmıştı. Bu yazıda, Kerbela olayı Sunni bakış açısıyla etüt ediyordu. Bir başka dervişin ağzıyla, Kerbela olayının bir kader olduğu vurgulanarak, “Bunu Allah istedi, yoksa bu olay gerçekleşmezdi” türünden bir mantıkla, olayı savunuyordu…
    Bu yazıyı okuyup sinirlenen Safiyeddün Erhan(Eşrefoğlu), her yıl Çatalfırın Tekkesinde düzenlediği Aşure Ayini öncesinde bir konuşma yapmıştı. Aslında bu yazıyı yazan hocamız, kendince son derece iyi niyetli olarak, ama kendi bakış açısıyla yorumluyordu Kerbela Olayını… Kerbela yasının, Sunnilerle Alevi/Bektaşiler arasında bir kin alanı olmasını engellemek istiyordu. Ancak, Sunni bakış açısıyla, Alevi/Bektaşi inancı yorumlamak yanlış yorumlara neden olabilir…
    Oysa Alevi/Bektaşiler, farklı olmadıkları için değil, farklığı ile tanınıp kabullenmek isteniyor. Ulusal Türk Cumhuriyetinin kurumasında en önemli katkıyı yapan Alevi/Bektaşiler, farklığıyla bu ülkede yaşamak istiyor… Özellikle AKP’lilerin her konuşmasında sözüne ettiği, “Yüzde 99’u Müslüman bir ülkede”, Alevi-Bektaşiler, istatistiklere bile girememesinden incinmekteler…
    Bursa’da bugün 20’yi aşkın köyde Bektaşi ve Aleviler yaşamakta. Bektaşi ve Aleviler, uzun yıllar kimliklerini saklamak zorunda kaldı. Sessiz sedasız yaslarını tuttu, Muharrem’de oruçlarını açtı. Kendilerini Sünni Müslümanlardan farklı gören Bektaşi ve Aleviler, artık laik devletin kendilerine bazı hakların tanınmasını bekliyor…


    BİR ALEVİ KÖYÜ: İNEGÖL ŞEHİTLER


    Hülya TAŞ
    Şehitler köyü Bursa’ya 30 km uzaklıktadır. Soyu Ahmet Yesevi’ye dayanan köyü Hasan Dede’nin kurduğuna inanılmaktadır. Dışarıdan göç almayan köyün büyük ölçüde gelenekselliğini korumaya çalıştığını görmekteyiz. Bu araştırmada, Alevi inançlarının şekil verdiği köyün evlenme törenlerinde yer alan gelenek ve görenekler incelenmeye çalışılmıştır.

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]


    Bursa’nın İnegöl ilçesine bağlı olan Şehitler Köyü, il merkezine 30 km, ilçe merkezine 12 km uzaklıktadır. Eski adı Doma’dır. Daha sonra Bekçeviz olarak adlandırılan köy’ün adı 1970’ ten sonra İstiklal Savaşı sırasında çok şehit vermesinden dolayı Şehitler köyü olarak değiştirilmiştir (Kaplanoğlu1996; 258). Köyün kurucusu olduğuna inanılan Hasan Dede, Hacı Muradı Veli’nin evlatlarından olup, soyu Ahmet Yesevi’ye dayanmaktadır. Köyde 5 aile dede soyundan gelmektedir. Diğerleri Talip’tir1. Köyün tümü Alevi olup bu özelliği ile orijinalliğini korumaktadır.
    Her yıl mayıs ayının ikinci haftası Hasan Dede (Cemiloğlu 2002;115) ve İstiklal şehitleri adına anma törenleri düzenlenmektedir.
    Yatırlarıyla da bilinen Şehitler köyünde Hasan Dede türbesinin dışında Sarı Kız, Kara İshak ve Arap Dede adlı üç mezar vardır. Sarı kız Hasan Dede’nin kızı, Arap Dede oğlu, Kara İshak’ın ise savaşırken şehit düşen bir Alevi dedesi olduğu söylenmektedir. Nüfusu 800 dolayında olan köyde 180 hane bulunmaktadır. Köyde bir ailenin en fazla iki çocuğunun olması ve köyün dışarıdan göç almayıp, dışarıya göç vermesi nüfusun aynı kalmasını sağlamaktadır. 2 Bu göçün çoğunluğunu kasaba ve şehir merkezlerine ticaretle uğraşmak için gidenler ile yükseköğretime devam edip meslek sahibi olarak yaşamlarını il ve ilçe merkezlerinde devam ettirenler oluşturmaktadır. Köyde ilkokul, kütüphane, cami, türbe ve cem evi bulunmaktadır. Köyde yer alan ilkokul da bir ana okul sınıfı ve ilkokul üçe kadar okutulan öğrenciler bulunmaktadır. Diğer sınıflar için öğrenciler Yenice’ ye ve İnegöl’e gitmektedir.
    Köyün kütüphanesinde 1500’e yakın kitap bulunmaktadır. Köy halkının çoğu ilkokulu bitirmiştir. Yaşlıların çoğu okur-yazardır. Köyde 500 yıllık bir hamam bulunmaktadır.
    Hamam harap halde olduğu için kullanılmaz durumdadır. Bu hamamın restore edilerek müze haline getirilmesi için çalışmalar yapılmaktadır. Özellikle düğünlerde kullanmak için 1997 yılında küçük bir hamam yaptırılmıştır. Bize verilen bilgilere göre, köyde hiç kimse yüz kızartıcı suçlardan, kavgadan veya kanunların suç saydığı davranıştan dolayı karakola veya mahkemeye gitmemiştir. Basit anlaşmazlıklar da kendi aralarında çözümlenmektedir. Derlemeler sırasında köyde komşuluk ilişkileri üzerinde de durulmuştur. Kendi ifadelerine göre hiçbir komşu diğer komşusu ile kavgalı değildir. Aralarında sorun olanlar bu sorunlarını çözmedikleri sürece yapılan Cem ayinlerine katılamazlar. Köylü bu gibi insanları dışlar. İnsanlar dışlanmamak için birbirlerinin haklarına saygı gösterirler. Diğer yandan köylüler, kendilerini insan haklarına ve kanunlara saygılı, Atatürk ilke ve İnkılâplarına bağlı kişiler olarak tanımlamaktadırlar. Evlerin birçoğunda, Cem evinde, Hz. Ali’nin, On iki imamın ve Atatürk’ün fotoğrafları bir arada bulunur. (Taş, 2000;711)

    timeoutbursa.blogspot.com
    ALİ ÇOKTUR ŞAH-I MERDAN BULUNMAZ.

    Dönen dönsün, ben dönmezem yolumdan...

    MUSTAFA ŞEREF,
    KEMAL GURUR,
    ATATÜRK ONURDUR...

    Memleketim Yozgat Yemen'dir ilim
    Horasan köyünden geliyor pirim
    Kırklar binasında var oldu yerim
    Sıfatı Zöhre Ana Ali'dir dilim.
    Pir Zöhre Ana

  10. #30
    Söz Ola Beri Gele donanma44 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik Tarihi
    06-12-2007
    Bulunduğu Yer
    Şırnak
    Mesajlar
    9.996
    Ettiği Teşekkür
    120
    225 mesaja 278 teşekkür aldı
    Tecrübe Puanı
    30

    Standart

    Alevi köyleri arasında yer alan; Erzurum ilinin Hınıs ilçesine bağlı Sıldız köyü, Alevi köyüdür.

    Zaza Alevi kültür gelenek ve görenekleri yaşanmaktadır.
    Gelenek ve görenekleri Erzurumlulardan çok farklıdır. Çoğunlukla ******cılık yaptıklarından etli ve hamurlu yemek türleri yaygındır. En çok yapılan ve Alevilere has yemek olan 'bıçıka şir ve Zerifet'dır.
    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] -[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] - [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

    [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

Konu Bilgileri

Bu konuyu görüntüleyenler

Şu an 5 kullanıcı var. (0 üye ve 5 konuk)

Benzer Konular

  1. Aydın alevi köyleri
    GAMZE - forum Alevi Köyleri, Aşiretler, Ocaklar
    Cevaplar: 4
    Son Mesaj: 14-09-2020, 16:18
  2. Sivas Alevi Köyleri- Alevi Kültür ve Cem evi Töreni
    donanma44 - forum Resim ve Videolar
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 29-10-2013, 15:45
  3. Zonguldak alevi köyleri
    GAMZE - forum Alevi Köyleri, Aşiretler, Ocaklar
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 09-09-2013, 18:29
  4. Yozgat Alevi köyleri
    pratik - forum Alevi Köyleri, Aşiretler, Ocaklar
    Cevaplar: 4
    Son Mesaj: 28-09-2008, 22:20
  5. Çorum alevi yerleşim yerleri- Alevi Köyleri
    gazibasar - forum Alevi Köyleri, Aşiretler, Ocaklar
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 08-07-2008, 06:12

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

HAK SAHİPLERİNE ve YASAL MAKAMLARA Sitemiz, hukuka, yasalara, telif haklarına ve kişilik haklarına saygılı olmayı amaç edinmiştir. Sitemiz, 5651 sayılı yasada tanımlanan "Yer Sağlayıcı" olarak hizmet vermektedir. İlgili yasaya göre, site yönetiminin hukuka aykırı içerikleri kontrol etme yükümlülüğü yoktur. Bu sebeple, sitemiz uyar ve kaldır prensibini benimsemiştir. Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan bir biçimde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahipleri veya meslek birlikleri, [email protected] mail adresinden bize ulaşabilirler. Buraya ulaşan talep ve şikayetler Hukuk Müşavirimiz tarafından incelenecek, şikayet yerinde görüldüğü takdirde ihlal olduğu düşünülen içerikler sitemizden kaldırılacaktır. Ayrıca, mahkemelerden talep gelmesi halinde hukuka aykırı içerik üreten ve hukuka aykırı paylaşımda bulunan üyelerin tespiti için gerekli teknik veriler sağlanacaktır.

Gizlilik Politikası