alevi köyleri,alevi ünlüler,alevi türküleri,alevi nedir,alevi sözleri


Toplam 2 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 2 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Şanlıurfa Kısas Köyü

  1. #1
    Üyemiz Ehlibeyt06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    20-10-2010
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Yaş
    31
    İleti
    89
    Tecrübe Puanı
    5

    Standart Şanlıurfa Kısas Köyü

    Kısas, Şanlıurfa ilinin 12 km güney doğusunda Tektek Dağları’na giden yolun üzerinde, Harran Ovası’nın başlangıcında yeralmaktadır. Dili, geleneği-göreneği ve yaşam biçimi bakımından Çevredeki köy ve urfa kültüründen farklı olan Şanlıurfa merkezine bağlı bir Türkmen köyüdür. 1992 yılında belde olmuştur. Kısas adının tarih olarak geçtiği en eski kaynakta, 1035 yılında Arapların hâkimiyetindeki Kısas’a Urfa’daki Bizanslıların akınlar yaptıkları bahsedilmektedi r.



    Köyde Emevilere karşı savaşmış ve şehit düşmüş Şah Muhammet'in Türbeside bulunuyor.



    Kısas’da Sosyal ve Kültürel Yapı

    Kısas halkı tarım ve hayvancılıkla uğraşmaktadır. Buğday, arpa, pamuk, mercimek, fıstık yetiştirilmekte ; az ölçüde bağcılık da yapılmaktadır. Son yıllarda sulu tarıma geçilmiştir. Ekonomik durum orta düzeydedir. 1997 sayımına göre köy 700 hâneli olup nüfusu ise 5.400’dür.
    Beldede; Belediye teşkilatı, Tarım Kredi Kooperatifi, Sağlık Ocağı, İlköğretim Okulu ile Belediye Kütüphânesi, Sulama Birliği, 3 kahvehâne, 3 fırın, 10 bakkal dükkânı, Ziraat Teknisyenliği, PTT acentalığı, 2 Cem Evi ve 2 cami bulunmaktadır. Şehir merkezi ile bağlantıyı sağlayan yol asfalttır.
    Çevresinde yeralan; Fiyen, Sultan Tepe, Çekçek, Çamurlu, Köpürlük, Cüdeyde gibi köylerde yoğun olarak Arapça konuşulmasına karşılık; Kısıs’ta konuşulan tek dil Türkçe’dir ve şehir merkezindeki Türkçe’ye göre, daha saf ve daha temizdir. Okuma yazma oranı diğer köylere göre çok fazla ileridir.
    Kısas halkı, dinine, geleneklerine, devlete ve Cumhuriyete bağlı; milliyetçi, vatanperver, misafirperver insanlardır.
    Köyde ağalık ve büyük toprak sahipliğine rastlanmamaktad ır. Herkesin kendine yetecek kadar toprağı bulunmaktadır.
    Kısaslılar; “Biz kendimize Alevi diyoruz ama aslında Bektaşi’yiz. Zaten Alevi, Bektaşi aynıdır” demektedirler. Kısas Köyü’nün çoğu Bektaşi olmakla birlikte köyde Sünni Türkmenler de yaşamaktadır. Bektaşilerin iki cem evinin yanısıra Sünnilerin de köyde iki camileri vardır. Köyde manen ayrılıklardan dolayı bugüne kadar hiç kavga olmamış, zaman zaman olan kavgalar ise başka kaynaklıdır.


    Gelenekler
    Kısas’ta 12 gün Kerbela şehitleri, 3 gün de mas’um-ı pâklar için olmak üzere her yıl muharrem ayında 15 gün oruç tutulur. Oruçta 15 gün boyunca etli yemek yenmez, sakal traşı olunmaz yıkanılmaz, aynaya bakılmaz, su içilmez (Ayran, şerbet içilir). Mecbur kalanlar suyun içine biraz toprak karıştırarak içer. İftarda kana kana su içmek günah sayılır. Oruç sonunda aşure pişer. Kazan başında toplanılarak dua okunur. Aşure’nin yanısıra kurban kesenler de olur. Oruç bitse bile Muharrem ayı içinde kelle ve ciğer gibi yemekler yapılmaz (diğer etli yemekler yapılabilir).
    Yılda bir defa Ocak ayında görgü-sorgu kurbanı yapılır. Tarikat mensupları, aralarında para toplarlar. Kurban alınıp kesildikten sonra, Baba: “Razı mısınız birbirinizden?” diye sorar. Küskünler barışır. “Gelme gelme, dönme dönme, gelenin malı, dönenin canı” diye yemin verilir. Düşkünler (suç işlemiş kişiler) görgü-sorgu kurbanına katılamaz.

    Kısas’ta Cem
    Cem’de 12 Hizmetin Sahipleri
    1- Dede: Sercem de denilir. Cem’i yönetir.
    2- Rehber: Cem’e katılanlara yardımcı olur.
    3- Gözcü: Cem’de düzeni ve sükûneti sağlar.
    4- Çerağcı: Çerağın yakılması, meydanın aydınlatılmasıy la görevli
    5- Zakir: Deyiş, Duvaz, Mirac’lama söyler
    6- Farraş: Meydanı Süpürür
    7- Sakka: İbriktar, saka suyu dağıtır
    8- Sofracı: Kurban ve yemek işlerine bakar.
    9- Pervane: Samahcı, samah yapanlar.
    10- Peyik: Cem’i komşulara haber veren.
    11- İznikçi: Cem evinin temizliğine bakar.
    12- Bekçi: Cem’in ve Cem’e gelenlerin evlerinin güvenliğini sağlar.

    Halka Namazı (Kırklar Namazı)
    Kısas’ta Cuma akşamları cem evinde yapılan toplantıya “Halka Namazı” ya da “Kırklar Namazı” denilmektedir. Cem’e herkes lokmasını (evindeki yiyeceği) alarak gider. Önce âdâbınca sohbet yapılır, sonra namaza geçilir.
    Namazda ilk hizmet sahibi “Selmanı Farraş” önce meydanı süpürür, meydanı açar. Sonra abdest suyu dağıtılır ve herkes elini yıkar. Meydan açılırken çıra duasının (Nur suresi 35. ayet) okunmasıyla delil uyandırılır ve arkasından edebi erkan ile üç Duvaz-ı İmam (Düvâzdeh imâm) birbirine bağlı olarak okunur. Kısa bir ara verilir. Bundan sonra âşıklar fasıla başlar. Burada daha çok Hazreti Ali’yi, Oniki İmamı, Hacı Bektaşı Veli’yi öven medhiye türü şeylerle Duvaz-ı İmam (Oniki imamın adının geçtiği Nefes) okunur. Aşıklar böylece bir fasıl geçtikten sonra kısa bir ara verilir. Gözcü; “Zâkirleri n zikri gerek” der ve ikinci fasıl başlar (Deyişler okunur). Bu da bittikten sonra namaza devam edilir. Üç Duvaz-ı İmam okunur sonra “mi’raçlam a” okunur. Mi’raçlama okunurken Hazreti Muhammed’in Mi’rac’a çıkışına sıra geldiğinde topluluk ayağa kalkar ve bir dörtlük ile öylece ayakta okunur. Sonra semaha geçilir.

    Kısas Köyünde Yapılan Semah
    Bu samaha “Kırklar Semahı” denilmektedir. Miraçlama’nın sonunda başlar ve şu şekilde olur.
    1- Çark (Hızlı dönüş, pervane) sonunda samah dönenler ayakta durur ve baba gülbeng okur.
    2- Duvaz-ı İmam (saz eşliğinde okunurken dönenler oturur)
    3- Gülbeng (baba veya dede dualar okur)
    4- Semah Yürüyüşü (Turnalar deyişi eşliğinde)
    5- Çark (samah dönüşüne bağlı olarak hızlı dönüş) sonunda semah dönenler ayakta durur ve baba gülbeng okur.
    6- Duvaz-ı İmam (saz eşliğinde okunurken dönenler oturur)
    7- Gülbeng
    8- Ağırlama (nenni de denir, samah dönenler ayakta durur)
    9- Samah Yürüyüşü (deyiş eşliğinde)
    10- Çark (samah yürüyüşüne bağlı olarak hızlı dönüş)
    11- Gülbeng (ayakta dua edilir)
    12- Tevhid (dönenler ve ayaktakiler diz üstü oturur, Sadık Baba’nın veya Kul Hüseyin’in deyişi okunur)
    13- Tevhid’den sonra bir kişi: “Çekelim aşkın yayın, Cem’e girmesin hayın, Tevhid kemalı buldu, Erkan yerini aldı, Diyelim ahhh Hüseyin” der.
    14- Gülbeng çekilir
    15- Saka Suyu (Saka Hüseyin) iki veya üç görevli, saka suyu duası okunduktan sonra Cem’de oturanlara tas ile su dağıtır ve birer yudum içilir.
    16- Lokma ve sofra (getirilen lokmalar sofraya dizilir, yemekten önce ve sonra dua okunur.)
    17- Gözcü ortaya gelir “Oniki hizmetin tamamına diyelim Allah Allah”! der. Sonra Baba son gülbengi okur:
    “Allah Allah, Allah, Allah, akşamlar hayr ola, hayırlar feth ola, şerler def’ola, münkirler mat, münafıklar berbad ola. Ya Hazreti Allah namazımızı niyazımızı kabul eyliyesen. Üçler, Beşler, Yediler, Oniki İmam, Ondört Mahsum-ı Pâk, Onyedi Kemerbest ve Kırkların hayli himmetleri; sefa nazarları üzerimizde hazır ve nazır ola, gelmiş görmüş ola, göz gönül katmış ola. Bilerek, bilmeyerek yaptığımız günahlarımızı af ü mağfiret eyleyesen, bin günahımızı bir gerçeğe bağışlayasan. Nur-ı Nebi, Kerem-i Ali, pirimiz-üstadımız Seyyit Hünkâr Hacı Bektaşı Veli. Dil bizden nutuk Hazreti pirden. Gerçeğin demine hû Ya Ali. Oturup duran, pir ve civan ârife nazar, gerçeğe hû; Gaybetsiz başını yastığa koyan sağ yata selâmet kalka; sırrı sır edenin demine hu, hak saklaya, Hızır bekleye cem’i cümlemizi.”
    Samahta 3-5-7 kişi dönmekle birlikte, yerin durumuna göre coşan, içi kaynayan samaha kendini katar. Bacılar da isterlerse katılabilirler.

    Son olarak Urfa Semahı

    Tüm forumdan rastgele konular:

    • » Süyün Bike
    • » Cem Doğan - Şu Sinemde Yarelerim Sızılar
    • » Hong Kong ve Kuveyt faiz indirdi
    • » Alevi Türküleri- Ela Gözlü Şahım
    • » Soma’da tazminat 350 milyon TL
    • » Yazan, yöneten, oynayan Recep Tayyip...
    • » Atatürk'ün Mevlana ile ilgili sözleri
    • » Üniversitelerde Kontenjan tartışması
    • » DUYURU Açık Kapı Derneği
    • » Zeynep Tunuslu

    Aynı kategoriden rastgele konular:

    • » Yozgat Alevi köyleri
    • » Gaziantep'in Alevi yerleşimleri (Harita)
    • » Diyarbakır Alevi-Türkmen Köyleri
    • » Erzurum'un Cemevleri (Listesi)
    • » Dersimde Asiretleri, Oymaklarinin...
    • » Saribal ocaği
    • » Kırıkkale Alevi Köyleri
    • » Ali baba ocaği
    • » Dersimde Asiret Oymaklarinin Yerleri Ve...
    • » Kul himmet ocaği

  2. #2
    Üyemiz
    Üyelik tarihi
    14-11-2010
    İleti
    42
    Tecrübe Puanı
    4

    Standart

    her şey güzel ama,semah'lar gösteriye benzetilmediği sürece.
    düğünlerde , programlar da semah dönülüyor.
    abdullah gül'e tunceli gezisinde semah gösterisi yapıldı.bu semahtan ne anlar.çokmu etkilendi acaba ? hiç sanmıyorum.!bır akalım herşey özünde olsun.


LinkBacks (?)

  1. 31-07-2014, 18:54

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

HAK SAHİPLERİNE ve YASAL MAKAMLARA Sitemiz, hukuka, yasalara, telif haklarına ve kişilik haklarına saygılı olmayı amaç edinmiştir. Sitemiz, 5651 sayılı yasada tanımlanan "Yer Sağlayıcı" olarak hizmet vermektedir. İlgili yasaya göre, site yönetiminin hukuka aykırı içerikleri kontrol etme yükümlülüğü yoktur. Bu sebeple, sitemiz uyar ve kaldır prensibini benimsemiştir. Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan bir biçimde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahipleri veya meslek birlikleri, zohreana@zohreana.com mail adresinden bize ulaşabilirler. Buraya ulaşan talep ve şikayetler Hukuk Müşavirimiz tarafından incelenecek, şikayet yerinde görüldüğü takdirde ihlal olduğu düşünülen içerikler sitemizden kaldırılacaktır. Ayrıca, mahkemelerden talep gelmesi halinde hukuka aykırı içerik üreten ve hukuka aykırı paylaşımda bulunan üyelerin tespiti için gerekli teknik veriler sağlanacaktır.